جدیرترین اخبار :
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
  • ارائه خدمات گردشگری دریایی به بیش از ۱۱۰ هزار مسافر نوروزی در سواحل مکران/ استقبال بی نظیر گردشگران از تفریحات دریایی در بندر چابهار
وزیر راه و شهرسازی:

موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی برای پروژه راه‌آهن زاهدان-چابهار

اقتصادی | تاریخ خبر : 98/06/12 | تعداد بازید :2473
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی برای تخصیص اعتبارات برای پروژه راه آهن زاهدان- چابهار را داشتیم که مورد موافقت رهبری قرار گرفت، این پروژه باید تا سال 1400 و پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد و جزو انتظارات ملی محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایلنا محمد اسلامی در مراسم بهره‌برداری از 213 ناوگان ریلی جدید ساخت داخل با بیان اینکه در این شرایط سخت متخصصان داخلی با همت بالا توانستد رونق تولید را معنا کنند گفت: ایران جزو اقتصادهای برتر دنیا است و این را باید باور کنیم و هر نیازی که داریم در داخل قابل تامین است.

وی افزود: به طور قطع با تعاملات و انجام کارهای تیمی و با استفاده از ظرفیت‌های فناورانه تولید داخل قابل ابتیاع است و توان داخل را باید باور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سهم صنعت ریلی از بازار جهانی باید افزایش یابد گفت: بازار بسیار گسترده‌ای در صنعت ریلی در غرب آسیا وجود دارد و با وجود دو کشور هند و چین، 60 درصد جمعیت جهان در این منطقه است. انرژی‌های اصلی جهان در همین نقطه متمرکز شده است بنابراین فرصت‌ها در منطقه ما قرار دارد و ما به آن دسترسی داریم.

اسلامی با بیان اینکه باید سعی کنیم از این ظرفیت‌ها برای انجام تعهدات بهنگام و ارائه محصولات و افزایش توان تولید استفاده کنیم، گفت: توان اینکه به برند جهانی تبدیل شویم را داریم و باید باور کنیم که ایران یک برند جهانی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حرکات تروریست اقتصادی و جنگ اقتصادی که آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کرده است اقدامات خصمانه‌ای است که در تاریخ دنیا سابقه نداشته و این بی‌نظیر است که یک کشوری در این شرایط توانسته رشد خود را ادامه دهد.

اسلامی تاکید کرد: شرایط ایجاد می‌کند خودباوری را در ایران گسترش دهیم از این رو باید بهره‌وری در تمام صنایع از جمله ریل و راه‌آهن رشد یابد و بتوانیم رضایتمندی را در راه‌آهن که سرویس‌دهنده‌ای در خدمت قاطبه مردم است را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بهسازی مسیرهای ریلی برطرف‌سازی موانع برای افزایش سرعت سیر در راه‌آهن، افزایش خطوط، اتصال استان‌های جدید به شبکه ریلی از جمله اقداماتی است که در طول سال‌های گذشته انجام شده و باید ادامه پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید اولویت‌ها را در صنعت ریلی مشخص کنیم گفت: هزینه‌ها باید بهینه شوند تا عملکرد راه‌آهن رو به رشد باشد.

اسلامی با اشاره به لزوم کاهش تحریم‌ها در این بخش از حمل و نقل گفت: تاخیرها باید آنچنان کاهش یابد که مردم ساعت‌های خود را با راه‌آهن تنظیم کنند.

وی با اشاره به دستور رهبری برای تخصیص منابع مالی در جهت تسریع ساخت پروژه راه‌آهن زاهدان – چابهار گفت: پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی برای تخصیص اعتبارات برای پروژه راه آهن زاهدان- چابهار را داشتیم که مورد موافقت رهبری قرار گرفت، این پروژه باید تا سال 1400 و پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد و جزو انتظارات ملی محسوب می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: راه‌آهن چابهار – زاهدان و رشت به آستارا دو حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب هستند و این دو پروژه باید به بهره‌برداری برسند تا کریدور شمال – جنوب تکمیل شود.

اسلامی گفت: با تکمیل کریدور شمال – جنوب می‌توانیم سهم حمل بار از اقیانوس هند به سمت آسیای میانه و اروپا را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برخی از کشورها می‌خواهند بدل جاده ابریشم را بسازند اما هرگز موفق نخواهند شد چرا که ایران کشور اصلی در جاده ابریشم است و ما باید از این پتانسیل استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید سهم خود را از جابجایی صد میلیون تن باری که در اطراف خزر است افزایش دهد تا بتوانیم از این طریق به درآمد پایدار و تولید پایدار دست پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدوارم بهره‌برداری از پنج لکوموتیو و 208 دستگاه واگن باری و مسافری بتواند بخشی از نیازهای داخل را تامین کند و روند تولید ناوگان ریلی در داخل کشور ادامه‌دار باشد.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل