• صفحه اصلی
  • اخبار سازمان
  • پرسش و پاسخ
  • ارتباط با سازمان
  • سامانه نظارت مردمی
  • |
  • English
  • |
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۲



این نسخه از وب سایت "سازمان منطقه آزاد چابهار" به صورت آزمایشی راه اندازی شده است. از تمامی همکاران و مخاطبین محترم استدعا داریم نظرات و پیشنهادات سازنده خود را جهت بهبود و هرچه بهتر شدن سایت از طریق پیامک 30005015 برای ما ارسال نمایند.


وب سایت قدیم
cfz logo
  • چرا چابهار
    • چابهار در یک نگاه
    • مزایای سرمایه گذاری
    • پروژه های شاخص
    • مشوق های قانونی
  • فرصت های سرمایه گذاری
    • تجارت
    • صنعت
    • خدماتی
    • گردشگری
    • شهرک های تخصصی
    • دانلود کتابچه فرصت های سرمایه گذاری
  • سرمایه گذاری در چابهار
    • فرآیند سرمایه گذاری و سایر فرآیندها
    • زیربناها و زیرساخت ها
    • هزینه ها و فاکتور های تولید
    • پیکره های سازمان
    • قوانین و مقررات
  • مسئولیت اجتماعی
    • مسئولیت اجتماعی سازمانی
    • دانلود کتاب مسئولیت اجتماعی
    • خبرنامه
  • درباره سازمان
    • مدیرعامل
    • اعضای هیات مدیره
    • معرفی سازمان
    • اهداف و مأموریت
    • چارت سازمانی
    • روابط عمومی
    • ارتباط مستقیم با مدیرعامل سازمان
    • ارتباط با سازمان
    • ارتباط با مدیران سازمان
    • دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه
  • گردشگری
    • مجتمع های تجاری منطقه آزاد چابهار
    • گالری تصاویر
    • جاذبه ها
    • راهنمای گردشگر
    • جشنواره ها
    • لینک های مفید
    • تور مجازی
  • اخبار
    • آرشیو اخبار
    • خبرنامه
    • کتب و نشریات
    • گزارش تصویری
    • گزارشات عملکرد

Delete Parmanently

Are you sure about this ???????

Delete Parmanently

Are you sure about this ???????

پرسش و پاسخ

  1. پرسش و پاسخ
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت تسهیل تولید و گسترش فناوری های پیشرفته
  • مدیریت توسعه تجارت
  • مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه

امکانات بندری و ظرفیت اسکله های بندر چابهار چگونه است؟

روند توسعه بندر چابهار به عنوان تنها بندری که به صورت مستقیم به اقیانوس هند دسترسی دارد با شتاب زیادی در حال انجام می باشد. فاز اول توسعه این بندر در بهمن ماه سال جاری با ظرفیت 5/8 میلیون تن (¬و قابلیت بهره برداری تا 15 میلیون تن) افتتاح گردید. همچنین احداث 5 پست اسکله، 85 هکتار تحکیم بستر، 35 هکتار بتن ریزی، 27 هکتار تایل گذاری و 1650 متر طول موج شکن از اقدامات صورت گرفته فاز اول است. اولین محموله تجهیزات خریداری شده شامل 4 دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی و موبایل محوطه ای در بندر چابهار وارد و نصب گردیده و سایر تجهیزات از شرکت لیبهر آلمان نیز خریداری شده و تا چند ماه آینده ارسال و نصب می گردد.

آیا بندر چابهار خط مستقیم کشتیرانی دارد ؟ برنامه سفر خطوط فیدری به بندر چابهار و مدت زمان رسیدن کشتی از بندرعباس به بندر چابهار چند روز است.

با توافقانی که صورت گرفته و با توجه به توسعه اسکله شهید بهشتی در آینده نزدیک خط مستقیم کشتیرانی راه اندازی خواهد شد. در حال حاضر هر هفته یک کشتی فیدری از مبداء بندر عباس حرکت و در بندر چابهار پهلوگیری می نماید.که مدت زمان سفر هر کشتی سه الی چهار روز می باشد.

سازمان منطقه آزاد چابهار چه تسهیلانی به واردکنندگان کالای تجاری ارائه می نماید؟

سازمان منطقه آزاد چابهار به کالاهایی که ارزش هر کانتینر آن حداقل 40 هزار دلار و سود بازرگانی حداقل 19 درصد داشته باشند 5 درصد ارزش سیف کالا را به عنوان تسهیلاتی در قالب پرداخت هزینه کرایه حمل دریایی و زمینی،THC کشتیرانی، بارگیری و معافیت های انبارداری پرداخت می نماید.

کرایه حمل دریایی از بندرعباس تا بندر چابهار و همچنین کرایه حمل زمینی از بندر چابهار تا تهران چقدر میباشد؟

کرایه حمل دریایی از بندرعباس تا بندر چابهار 400 دلار و کرایه حمل زمینی از بندر چابهار تا تهران 23.000.000 ریال بوده که با توجه به فصول مختلف و میزان بار موجود این مبلغ از 21.000.000 تا 24.000.000 ریال متغیر خواهد بود.

تسهیلات سازمان منطقه آزاد چابهار برای احداث واحدهای تولیدی

پس از ثبت شرکت در منطقه آزاد چابهار و ارائه طرح توجیهی واحد تولیدی، درخواست واگذاری زمین در کمیته ای مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نوع فعالیت آنان زمین با قیمت حداقل 350.000 ریال برای هر مترمربع جانمایی میگردد. شرکت تولیدی کلیه ماشین آلات خط تولید و همچنین مواد اولیه واحد تولیدی خود را بدون پرداخت حقوق و عوارض می تواند وارد منطقه آزاد کرده و علاوه بر معافیت 20 ساله مالیاتی از تسهیلات ارزش افزوده نیز بهره¬مند گردند. میزان ارزش افزوده توسط کمیته ای متشکل از 5 نفر که نماینده سازمان نیز عضو آن میباشد محاسبه میگردد که شرکت تولیدی پس از تولید می تواند به میزان ارزش افزوده کالای تولیدی خود را بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی وارد سرزمین اصلی نموده و مابقی محصول خود را تا میزان مجاز ورود کالا به سرزمین اصلی تنها با پرداخت حقوق ورودی موارد اولیه وارد کشور نماید، آنچه باقی می ماند را نیز می تواند به کشورهای همسایه صادر و یا در منطقه آزاد چابهار بفروش برساند.

مرکز بین المللی امور نمایشگاهی و همایش های منطقه آزاد چابهار چه امکاناتی دارد؟

مرکز همایش ها و نمایشگاه بین المللی سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار در زمینی به مساحتی بالغ بر 28.676 متر مربع با مشخصات ذیل آماده ارائه خدمات جهت برپایی نمایشگاه های عمومی و تخصصی و همایش های منطقه ای ، ملی و بین المللی می باشد: - 13.000 مترمربع پارکینگ - 5.396 متر مربع بنای اصلی - 10.280 متر مربع شامل 1.500 مترمربع فضای برگزاری جشن ها و اقوام در محوطه باز و 8.780 مترمربع محوطه سازی ، فضای سبز ، نمازخانه ، سرویس های بهداشتی ، معابر و آلاچیق ها - مرکز همایش های بین المللی چابهار دارای یک سالن همای اصلی و سه سالن کنفرانس جانبی می باشد. *سالن همایش اصلی: - 35 میز هیأت های مهمان به غیر از پنل هیأت رئیسه ؛ ظرفیت هر هیأت شامل 2 صندلی پشت میز و 3 صندلی همراه است. - 14 صندلی VIP برای مهمانان ویژه در ردیف ابتدایی سالن. - 186 صندلی مستمعین در بخش میانی سالن - 18 صندلی با دسته تحریر برای خبرنگاران در انتهای سالن - سیستم کنفرانس دیجیتال با امکان رأی گیری بر روی میز هیأت های مهمان - امکان مدیریت و کنترل سیستم کنفرانس از طریق نرم افزار - سیستم صوت مستقل از کنفرانس برای پخش صدای یکنواخت در سالن - سیستم ترجمه همزمان برای 5 زبان - امکان دریافت صدای مترجم از طریق سیستم کنفرانس و گیرنده های بی سیم - سیستم فیلم برداری حرفه ای روباتیک با کیفیت HD - سیستم پخش تصویر از طریق پرده نمایش اصلی در داخل سن و دو پرده نمایش جانبی در دو طرف صحنه - نور عمومی یکنواخت از طریق چراغ های LED با امکان کنترل شدت روشنایی • نور تخصصی صحنه برای روشنایی میز هیأت رئیسه و تریبون *سالن کنفرانس شماره 1 : - میز کنفرانس با ظرفیت 55 نفر - صندلی مستمعین برای همراهان به تعداد 22 نفر - سیستم کنفرانس دیجیتال با امکان رأی گیری - امکان مدیریت سیستم کنفرانس از طریق نرم افزار - امکان ترجمه همزمان برای یک زبان خارجی - سیستم فیلمبرداری روباتیک جهت ضبط فیلم جلسه - سیستم پخش تصویر به کمک ویدئو پروژکشن و پرده نمایش - سیستم صوت جانبی مستقل از کنفرانس *سالن کنفرانس شماره 2 : - میز کنفرانس با ظرفیت 61 نفر - صندلی مستمعین برای همراهان به تعداد 30 نفر - سیستم کنفرانس دیجیتال با امکان رأی گیری - امکان مدیریت سیستم کنفرانس از طریق نرم افزار - امکان ترجمه همزمان برای یک زبان خارجی - سیستم فیلمبرداری روباتیک جهت ضبط فیلم جلسه - سیستم پخش تصویر به کمک ویدئو پروژکشن و پرده نمایش *سالن کنفرانس شماره 3: - میز کنفرانس با ظرفیت 24 نفر - سیستم کنفرانس دیجیتال - سیستم پخش تصویر به کمک ویدئو پروژکشن و پرده نمایش - سیستم صوت جانبی مستقل از کنفرانس - دسترسی مستقیم به سالن همایش اصلی *مساحت کل فضاهای موجود در سالن همایش: - مشاحت کل زمین (عرصه و اعیان) : 28.676 مترمربع - مساحت پارکینگ عمومی: 13.000 مترمربع - مساحت سالن نمایشگاه وراق: 3.260 مترمربع - مساحت سالن همایش و تالار انتظار و سالن های کنفرانس: 2.136 مترمربع - محوطه سازی، فضای سبز، معابر، نمازخانه و سرویس های بهداشتی و آلاچیق ها: 10.280 مترمربع مساحت کل فضاهای موجود در سالن همایش: 1- سالن همایش | 351 صندلی | 656 متر مربع 2- سالن کنفرانس VIP | 24 صندلی | 61 متر مربع 3- سالن کنفرانس شماره یک | 55 صندلی | 100 متر مربع 4- سالن کنفرانس شماره دو | 61 صندلی | 128 متر مربع 5- تالار انتظار | 511 متر مربع 6- راهرو تالار انتظار منتهی به رواق | 54 متر مربع 7- سالن انتظار VIP پشت سالن همایش | 56 متر مربع 8- اتاق فرمان پشت سالن همایش | 30 متر مربع 9- اتاق ترجمه دو زبانه پشت سالن کنفرانس شماره یک و دو | 27 متر مربع 10- اتاق ترجمه همزمان 5 اتاق برای 5 زبان مختلف و یک اتاق مسئول | 60 متر مربع 11- تعدا سرویس های بهداشتی بیرون و داخل ساختمان ها 31 مورد

چه نوع فعالیتهای تولیدی در منطقه آزاد چابهار امکان پذیر است؟

بر اساس طرح جامع فعالیتهای تولیدی در دسته های ذیل امکان پذیر می باشد : - نساجی - صنایع کارگاهی غیر آلاینده - شیمیایی غیر آلاینده و یا کم آلاینده - کانی غیرفلزی - غذایی - دارویی - صنایع سبک فلزی - صنایع برق و الکترونیک - ساخت وسائط حمل و نقل - توسعه صنایع سنگین پس از اخذ تاییدیه های خاص

آیا کلیه مجوزهای مرتبط با فعالیتهای صنعتی در درون سازمان منطقه آزاد چابهار انجام می پذیرد؟

بله اکثر مجوزها توسط سازمان منطقه آزاد چابهار صادر می شود مگر در موارد که اظهار نظر برخی نهادهای تخصصی کشوری ضرورت داشته باشد.

چه نوع فعالیتهای نیاز به اظهار نظر نهادهای تخصصی کشوری دارد.

- ساخت دارو و تجهیزات پزشکی - صنایع نفت، گاز و پتروشیمی - صنایع دارای مصرف بالای انرژی - صنایع استفاده کننده از مواد اولیه سوبسید دار داخلی - صنایع آلاینده نیازمند ارزیابی زیست محیطی مصوب هیات وزیران - صنایعی که محصولاتشان را به کشور جمهوری اسلامی ایران صادر می نمایند و باید با استانداردهای ملی ایران انطباق داشته باشند. - صنایع غذایی که آزمایشات آنها در منطقه آزاد چابهار امکان پذیر نباشد. - صنایع دخانیات

چه نوع صنایعی در منطقه آزاد چابهار امکان استقرار ندارد:

- صنایع تولید مواد منفجره و تسلیحات که درانحصار نهادهای امینتی هستند. - هواپیماسازی - کشتی سازی و یراق کشتی به علت محدودیت ساحلی و زیست محیطی - کشاورزی به علت عدم پیش بینی فضا در طرح جامع

چه مشوق های برای تولید در منطقه آزاد چابهار وجود دارد؟

- معافیت ورود ماشین الات و مواد اولیه خارجی از عوارض گمرکی - امکان تامین نیروی متخصص از خارج در صورت در دسترس نبودن نیروی کار ایرانی - امکان صدور 100% تولیدات حاصل از مواد اولیه ایرانی به سرزمین اصلی بدون عوارض گمرکی - امکان صدور بخشی از محصول حاصل از مواد اولیه خارجی به داخل کشور بدون پرداخت عوارض و یا پرداخت عوارض مواد اولیه

اگر محصول من حاصل از مواد اولیه خارجی باشد کدام بخش ازآن را می توانم به سرزمین اصلی صادر نمایم؟

می توانید تمام و یا قسمتی از آن را به سرزمین اصلی صادر نمایید و این تابع شرایط ذیل می باشد: - تا سقف درصد ارزش افزوده حاصل از بکارگیری منابع داخلی تایید شده توسط کمیسیون ارزش افزوده معاف از عوارض گمرکی می باشد. - از سقف ارزش افزوده تا سقف درصد مجاز تعیین شده توسط کمیسیون ارزش افزوده برای ورود به کشور نیازمند ثبت سفارش نمی باشد اما باید عوارض مواد اولیه خارجی را پرداخت نماید . - مازاد بر درصد مجاز تعیین شده توسط کمیسیون ارزش افزوده کالای خارجی محسوب شده و در ورود به سرزمین اصلی نیازمند ثبت سفارش و انجام تشریفات قانونی واردات کالای خارجی می باشد.مازاد بر درصد مجاز می تواند بدون عوارض به سایر مناطق آزاد و یا اینکه به خارج از کشور صادر گردد.

آیا امکان فروش کالای تولیدی در داخل منطقه آزاد چابهار وجود دارد؟

بله ؛ کالای تولیدی حاصل از مواد اولیه داخلی تماماً می تواند در منطقه آزاد فروخته شود اما کالای تولیدی حاصل از مواد اولیه خارجی باید تشریفات اخذ مصوبه کمیسیون ارزش افزوده را مبنی بر تعیین درصد ارزش افزوده و درصد ارزش مجاز را طی کندو تابع تشریفات گمرکی منطقه آزاد چابهار می باشد.فقط کالاهایی که دارای مشتری در داخل منطقه آزاد چابهار باشد می تواند در داخل منطقه آزاد چابهار به فروش برود.

برای اخذ مصوبه کمیسیون ارزش افزوده چه کار باید کرد؟

اخذ کمیسیون ارزش افزوده پس از اخذ پروانه بهره برداری امکان پذیرمی باشد و برای آن می بایست کلیات طرح تولید را تکمیل و تحویل مدیریت تسهیل و گسترش تولید بدهید.

برای چه فعالیتهای مصوبه کمیسیون ارزش افزوده صادر نمی گردد؟

بسته بندی برنج برای صدور به سرزمین اصلی ، فعالیتهای بازسازی برای صدور به سرزمین اصلی

برای صدور و تمدید پروانه بهره برداری چه مدارکی را باید ارایه بدهم؟

مجوز سرمایه گذاری ، مدارک ثبت شرکت ، پایان کار و یا سند اجاره و مالکیت محل فعالیت ، پرداخت هزینه های لازم ، ارائه جواب استعلامات خاص در صورت نیاز( مثل بهداشت، استاندارد و...)، پروانه بهره برداری قدیمی (برای تمدید)

برای ورود مواد اولیه و ماشین آلات خارجی چه کار باید بکنم؟

بایستی فرم ورود منابع را از مدیریت تسهیل و گسترش تولید اخذ و به همراه مدارک لازم شامل قبض انبار، فاکتور، پکینیگ لیست، و ... جهت بررسی و تایید به مدیریت یاد شده تحویل دهید.

آیا مواد اولیه و ماشین آلات تولید داخلی همانند خارجی نیاز به مجوز ورود دارد؟

بلی، بایستی بر اساس فاکتورهای ارائه شده در درب خروج گمرک جمهوری اسلامی ثبت شده و به منطقه وارد گردد.

آیا ورود مواد اولیه و ماشین الات داخلی نیازمند پرداخت عوارض است ؟

خیر

برای صدور محصول و یا فروش آن در منطقه چه باید بکنم؟

برای این منظور ضرورت دارد گزارش تولید خود را در هر مرحله تولید ارائه نمایید تا پس از تایید برای تشریفات صدور به سرزمین اصلی، خارج از کشور و یا فروش در منطقه به گمرک معرفی شوید.

برای تامین نیازمندی های خود شامل سوخت و ... چه کار باید بکنم؟

بایستی درخواست رسمی را همراه با مدارک لازم به مدیریت تسهیل و گسترش تولید ارائه نمایید.

برای تایید درخواست سرمایه گذاری صنعتی چه کار باید بکنم؟

طرح خود را به همراه معرفی از سوی مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه به مدیریت تسهیل و گسترش تولید ارایه دارید.

چرا باید با مدیریت تسهیل و گسترش تولید مشورت کنم؟

چونکه بسیاری از فعالیتها تابع شرایط خاصی می باشد که مشورت را ضروری می سازد.

آیا امکان تامین مالی از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار وجود دارد؟

خیر؛ سازمان فقط نسبت به معرفی به نهادهای تامین مالی اقدام می نمایدو خود حمایت مالی ارایه نمی دهد.

واردات چه نوع كالاهایی به داخل منطقه آزاد چابهار مجاز هست؟

براساس مقررات واردات و صادرات مناطق آزاد، بجز كالاهای غیر شرعی و كالاهای ساخت اسرائیل، واردات مابقی كالا به داخل منطقه آزاد مجاز می باشد.

آیا برای واردات كالا به داخل منطقه آزاد چابهار نیاز به ثبت سفارش می باشد؟

خیر برای واردات كالا و مواد اولیه به داخل منطقه آزاد چابهار از كلیه مقررات صادرات و واردات داخل كشور مستثنی بوده و نیازی به ثبت سفارش نمی باشد.

تعرفه واردات كالا به داخل منطقه آزاد چابهار چند درصد می باشد؟

تعرفه واردات كلیه كالاها بجز خودرو به داخل منطقه آزاد چابهار 6 درصد می باشد.

تعرفه واردات خودرو جهت استفاده با پلاك منطقه آزاد چابهار چند درصد می باشد؟

تعرفه واردات خودرو جهت استفاده با پلاك منطقه آزاد چابهار بسته به مدل سال بشرح جدول زیر می باشد: خودرو مدل سال : 15 % خودرو یك سال زیر مدل : 17%

تعرفه صارات و ترانزیت كالا در منطقه آزاد چابهار چند درصد می باشد؟

در منطقه آزاد چابهار بابت صادرات هیچ تعرفه ای دریافت نمی گردد و ترانزیت كالا نیز معاف از تعرفه گمركی است اما 1 درصد بابت خدمات دریافت میگردد.

مراحل ثبت شرکت چگونه است ؟

- اصل فرم تعیین نام تکمیل و تائید شده واحد ثبت شرکتها 1 نسخه - مجوز تاسیس صادره از سوی واحد سرمایه گذاری سازمان 1 نسخه - مجموعه فرمهای ثبتی تکمیل شده و امضاء شده از سوی کلیه شرکاء یا سهامداران (و بازرسان) 2 نسخه - کپی برابر اصل مدارک هویتی شرکاءیا سهامداران و هیئت مدیره یا (بازرسان) شرکت کپی سند یا قرارداد مکان فعالیت به همراه کدپستی ( برای اتباع خارجی این مدارک و دیگر مدارک مورد نیاز بایستی به تائید وزارت خارجی کشور متبوع و سفارت یا کنسولگری جمهوری اسلامی ایران مستقر در آن کشور رسیده باشند) 1 مجموعه - ارائه گواهی بانکی مبنی بر تودیع حداقل 35% سرمایه شرکت در یکی از بانکهای مستقر در منطقه

تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص چیست؟ هرکدام چه فایده ای دارد؟

- در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکا حداقل ٢ نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل ٣ نفر می باشند. - واگذاری سهام در سهامی خاص با نقل و انتقال عادی انجام می شود ولی در شرکت با مسئولیت محدود باید با رضایت 4/3 دارندگان سرمایه که اکثریت عددی نیز داشته باشند و در دفتر خانه اسناد رسمی انجام شود. - انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری است ولی در شرکت با مسئولیت محدود لزومی ندارد. - مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دوسال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت بامسئولیت محدود می توان مدیران شرکت را برای مدت نامحدود انتخاب نمود و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند.

سهامداران شرکت سهامی خاص می توانند زیر سن قانونی 18 سال باشند؟

بلی، در صورتیکه عضو هیات مدیره نباشند و فقط سهامدار باشند مانعی وجود ندارد.

شخصی قصد ثبت شرکت سهامی خاص دارد، یکی از اعضای شرکت شخص حقوقی, چه شخصی به جای شخص حقوقی مدارک را باید امضا کند؟

شخص حقوقی باید نماینده ای از طرف خود انتخاب کند و سپس مدارک شناسایی شخص حقوقی به علاوه مدارک شناسایی نماینده همراه با سایر مدارک لازم برای ثبت شرکت به اداره ثبت شرکتها ارائه گردد.

منظور از تکراری نبودن نام چیست؟ آیا كلاً منظور عین نامی است که ثبت شده است یا اسامی مشابه نیز تأیید نمیگردند؟

بلی، یعنی دو شركت با نام مثلا”شركت پخش آمل” نباید وجود داشته باشد. چون در عرصه عمل وجود دو شركت با دو نام مشابه موجبات سوء استفاده مدیران یك شركت ضعیف از نام یك شركت قوی در بازار می شود كه همین امر دعاوی زیادی را در دادگاهها در پی داشته است. همچنین نام برند و علامت تجاری یك شركت را دیگری نمی تواند استفاده كند. مثلا شما از نام “گوگل” نمی توانید استفاده كنید چون علاوه بر اینكه نام شركت دیگری است یك برند معتبر در سرتا سر دنیاست.

اگر كسی مدیر تصفیه شرکت سهامی خاصی باشد تمام مالیات و بدهی ها برعهده مدیر تصفیه می باشد؟

خیر، تعهدات شامل مالیات و بدهیها و… بر عهده شركت است و مدیر تصفیه مسئول انجام عملیات قانونی انحلال و تصفیه به نیابت از سهامداران است.

مدت مدیریت مدیران شرکت سهامی خاص حداكثر ٢ سال است آیا پس از انقضاء مدت مذكور مدیر می تواند به مدیریت خود ادامه بدهد؟ به چه دلیل؟

گرچه به استناد ماده ١٠٩ل.ا.ق.ت مدیریت مدیران كه در اساسنامه معین می شود نباید از دو سال تجاوز نماید لیكن قانونگذار برای جلوگیری از اختلال در امر مدیریت شركت در ماده ١٣٦ مقرر داشته كه: (در صورت انقضا مدت ماموریت مدیران و تا زمان انتخاب مدیران جدید،مدیران سابق كماكان مسئول امور شركت و اداره آن خواهند بود…) لذا تاكید بر این بوده كه مدیران سابق، بازرسین یا صاحبان حداقل ٣/١ سهام، مجمع عمومی عادی سهامداران را برای انتخاب مدیران لاحق دعوت نمایند در غیر اینصورت در قسمت اخیر ماده مزبور به هر ذینفع حق داده شده كه از مرجع ثبت شركتها دعوت مجمع عمومی عادی را برای انتخاب مدیران تقاضا كند.

مدت قرارداد های واگذاری زمین در پیکره های سازمان به چه صورت می باشد؟

مدت واگذاری زمین براساس برنامه زمان بندی اعلام شده توسط متقاضی 24 ماه تا 36 ماه می باشد. و در صورت موافقت مدیر عامل محترم سازمان تا 60 ماه قابل تمدید می باشد.

شرایط پرداخت مبلغ قرارداد واگذاری زمین به صورت می باشد؟

شرایط پرداخت آن طبق مصوبه هیئت مدیره سازمان منطقه 20% از کل مبلغ قرارداد بصورت نقد هنگام عقد قرارداد بعنوان پیش پرداخت دریافت و 80% الباقی طی 24 تا 36 ماه به صورت چک به امور مالی سازمان تحویل و رسید دریافت می نماید.

تعهدات و تکالیف متقاضی در قراردادهای واگذاری زمین به چه صورت می باشد؟

متقاضی مكلف است حداكثر ظرف مدت یک ماه از تاريخ تحويل زمين نقشه هاي ساختماني شامل: پلان، نما، مقاطع و جانمايي و غيره را براساس ضوابط و مقررات سازمان، كه اقرار مي كند و از آن اطلاع كامل دارد، همراه با برنامه زمان بندي، جهت بررسي و صدور تاييديه به سازمان تسليم نمايد و در صورت ابلاغ نظرات اصلاحي از سوي سازمان، نظرات مذكور را در نقشه ها اعمال و نتيجه را حداكثر ظرف 15 روز به سازمان اعلام نمايد.

سازمان به سرمایه گذاران برای اجرای به موقع طرح های سرمایه گذاری در مدت تعیین شده در قرارداد ها چه مشویق هایی ارائه می نماید؟

به منظور تشویق سرمایه گذاران برای اجرای به موقع طرح های سرمایه گذاری در مواردی که موضوع قرارداد (به غیر از سهم کاربری های مسکونی و تجاری) در مدت تعیین شده در قرارداد، بدون تمدید زمان و بدون هرگونه تخلف از پروانه صادره ، تراکم و کاربری تعیین شده به اتمام رسیده و تعهدات طرف قرارداد به طور کامل محقق شده باشد، سازمان می تواند بر اساس جدولی که توسط هیئت مدیره و متناسب با نوع و ارزش کار تعیین می شود. حداکثر تا سی درصد مبلغ قرارداد را به عنوان پاداش تسریع در اجرای طرح های سرمایه گذاری به طرف قرارداد مسترد نماید.

آیا در قراردادهای واگذاری زمین در صورتی که طرف قرارداد بدلیل عدم توان مالی و با اراده و اختیار خود عملیات اجرایی را متوقف کند احتمال فسخ قرارداد وجود دارد؟

اخطار فسخ صادر و با رعایت تبصره 3 دستورالعمل با تمدید پروانه ساخت مهلت سه تا شش ماهه برای شروع مجدد داده می شود، در صورت عدم شروع فعالیت در مهلت تعیین شده، سازمان قرارداد را بدون الزام به جلب توافق طرف قرارداد فسخ نموده و هزینه های مفید انجام شده طرف قرارداد اولیه به قیمت روز کارشناسی رسمی از محل فروش مزایده ای ملک یا فروش به متقاضی جایگزین، در وجه طرف قرارداد اولیه پرداخت می گردد.

آيا تفاوتي بين سرمايه گذاري خارجي در مناطق آزاد تجاري-صنعتي، مناطق ويژه اقتصادي و سرزمين اصلي وجود دارد؟

سرمايه گذاري خارجي در مناطق آزاد ، آزاد شناخته شده اند و در حال حاضر شامل شش منطقه قشم، كيش، چابهار، بندر انزلي، اروند و ارس ميباشد.مناطقي كه تحت عنوان مناطق ويژه اقتصـادي مناطق آزاد تجاري-صنعتي جمهوري اسلامي ايران صورت مي گيـرند نيز مي تواننـد از مزاياي قانون مزبور، مشروط به طي تشريفات قانوني اخذ مجوز سرمايه گذاري، برخوردار شوند. از آنها ياد ميشود جزئي از سرزمين اصلي ميباشند و به همين لحاظ سرمايه گذاري در اين مناطق نيز به مثابه سرمايه گذاري در سرزمين اصلي تلقي ميگردد. درهرحال باتوجه به دامنه شمول قانون سرمايه گذاري خارجي به قلمرو جمهوري اسلامي ايران، سرمايه گذاريهاي خارجي كه در تابع مقررات خاص سرمايه گذاري در اين مناطق ميباشد. منظور از مناطق آزاد، مناطقي است.

سرمایه گذاری چه شرایطی را می بایست دارا باشد؟

- توان مالی مناسب - عرصه و زمین مورد نیاز جهت اجرای طرح - طرح مناسب و توجیه پذیر

سرمایه گذاران به چند صورت می توانند درخواست خود را ارائه نمایند؟

به دو صورت: 1- در قالب شخص حقیقی به نام سرمایه گذار و یا وکیل وی با ارائه وکالت نامه رسمی 2- در قالب شخصیت حقوقی دارای شرکت ثبت شده و مورد تایید سازمان متبوع

آیا محدودیتی در سن و جنس و ملیت افراد جهت سرمایه گذاری می باشد؟

افراد در هر سن و جنس و ملیت که هستند می توانند درخواست خود را ارائه نمایند و در صورتی که سرمایه گذاربه دلایل مختلف اعم از عدم حضور در شهر مورد نظر و یا نرسیدن به سن قانونی و یا سهولت سن و هر گونه مشغله دیگر با دادن وکالتنامه می توانند سرمایه گذاری نمایند.

مراحل صدور مجوز فعالیت بازرگانی به چه صورت می باشد؟

ابتدا سرمایه گذار مدارک لازم به شرح ذیل را جهت دریافت مجوز فعالیت بازرگانی به مدیریت تجهیز و گسترش سرمایه ارائه می نماید: - کپی شناسنامه ،کارت ملی، کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوپیشینه مدیرعامل شرکت در شرف تاسیس (اتباع خارجی کپی پاسپورت مدیرعامل و پرینت حساب 3.000.000.000ريال) - اصل و کپی فرم تعیین نام شرکت تائید شده توسط واحد ثبت شرکت ها - بهره برداران مالک : اصل و کپی سند محل فعالیت ،بهره برداران مستاجر :اصل و کپی قرارداد اجاره و نامه مجتمع - تکمیل فرم درخواست سرمایه گذاری - واریز مبلغ 2.600.000 ريال از طریق کارت خوان تعریف شده از سوی امور مالی در سیستم؛ بعد از دریافت مدارک و واریز مبلغ ذکر شده درصورت داشتن مکان و ارائه سند مالکیت و یا قرارداد اجاره پرونده موجود در بایگانی را بررسی و در صورت عدم منع قانونی ، مجوز فعالیت بازرگانی صادر میگردد.

شرایط دریافت دفاتر مجازی یا صندوق پستی چگونه است؟

شرکتهای جدیدالتأسیسی که مکان فعالیت ندارند و در سال اول فعالیت خود نیاز به مطالعات امکان سنجی و فرصت بیشتر جهت تهیه دفتر می خواهند از دفتر مجازی یا صندوق پستی سازمان استفاده می کنند. دفتر مجازی برای شرکتهای ثبت شده صادر نمی شود. در سال دوم فعالیت شرکتها ملزم به ارائه مکان مناسب می باشند. این دفاتر در اکثر مناطق آزاد رایج است و زمینه ساز شروع فعالیتها است. فقط جهت فعالیت بازرگانی که مکان فعالیت آن دفتر پستی باشد پروانه بهره برداری صادر می گردد.

آیا قرارداد دفتر مجازی قابل تمدید است؟

قراردادهای دفاتر مجازی که مدت آنها شش ماهه می باشد قابل تمدید هستند و قراردادهایی که مدت آنها یکسال می باشد غیرقابل تمدید می باشند که متقاضی پس از اتمام مدت قرارداد اجاره یکساله می بایستی مکانی در محدوده منطقه با کاربری متناسب با موضوع فعالیت خود اختیار نماید.

هزینه دفتر مجازی به چه صورت است؟

هزینه اجاره دفتر مجازی به ازای هر ماه اجاره مبلغ 1.500.000 ريال بوده که برای مدت شش ماه مبلغ 9.000.000 ريال و یک سال 18.000.000 ريال می باشد.

سرمایه گذاران خارجی چگونه مجوز دریافت می کنند؟

سرمایه گذاران خارجی ابتدا طی نامه کتبی درخواست مجوز فعالیت نموده و پس از دریافت استعلام از واحد کار و اشتغال و ارائه پرینت حساب و یا گواهی بانکی به مبلغ 3.000.000.000 ريال و سایر مدارک لازمه، مجوز فعالیت بازرگانی برایشان صادر می گردد.

شرایط دریافت مجوز واردات خودرو چگونه است؟

مطابق دستورالعمل شرکتهایی مجاز به واردات خودرو می باشند که زمین ملکی با کاربری نمایشگاهی از سازمان خریده باشند. تأیید کاربری زمین باید به تأیید واحد شهرسازی رسیده باشد. این شرکتها باید در اساسنامه خود نمایشگاه خودرو را ذکر نموده و سایر شرایط ورود خودرو را رعایت نمایند.

آیا یک شرکت می تواند هم زمان در چند زمینه فعالیت نماید؟

بلی، یک شرکت می تواند با ارائه مکان برای هر فعالیت متناسب با فعالیتی که می خواهد انجام دهد در پنج زمینه بازرگانی، صنعتی، خدماتی، گردشگری و حمل و نقل و ترانزیت فعالیت نماید.

شرایط صدور مجوز شرکتهای خارجی چگونه است ؟

مدیرعامل شرکت در شرف تأسیس خارجی درخواست خود را به مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه ارائه می نمایند. این مدیریت از واحد کار و خدمات اشتغال منطقه صلاحیت نامبرده را استعلام می نماید. پس از تأیید صلاحیت پرینت حساب یا گواهی معادل بر 3،000،000،000 ریال از متقاضی به همراه سایر مدارک صدور مجوز دریافت شده و مجوز صادر می گردد.

شرایط دریافت مجوز تولیدی چگونه است؟

صدور مجوز تولیدی دو حالت دارد: الف – متقاضیانی که مکان در اختیار دارند: این افراد درخواست کتبی خود را که منضم به ذکر مکان فعالیت و نوع فعالیت و طرح توجیهی می باشد به مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه ارائه می نمایند. استعلام های مرتبط از قبیل زیست محیطی، کاربری و ... انجام و سپس سایر مدارک صدور مجوز دریافت و مجوز فعالیت صادر می گردد. بعد از صدور مجوز، ثبت شرکت، صدور مجوز سرمایه گذاری، صدور کارت بازرگانی، نصب ماشین آلات، تولید آزمایشی و صدور پروانه بهره برداری انجام می گردد. ب – متقاضیانی که مکان در اختیار ندارند و از سازمان درخواست مکان دارند: متقاضیانی که مکان در اختیار ندارند و از سازمان درخواست زمین یا سوله می نمایند، این افراد درخواست کتبی خود را به مدیریت تجهیز و گسترش بازار سرمایه ارائه می نمایند. پروسه واگذاری زمین جهت این افراد طی می گردد. از قبیل: بررسی طرح توجیهی، دریافت استعلام های مرتبط، تکمیل مدارک، طرح موضوع درخواست در کمیسیون سرمایه گذاری، جانمایی، تعیین قیمت و دریافت مصوبه هیأت مدیره. سپس مجوز فعالیت صادر می گردد. پس از صدور مجوز فعالیت قرارداد تنظیم می گردد. پس از امضا و ابلاغ قرارداد اگر شرکت ثبت نشده باشد یا تغییرات ثبتی لازم باشد انجام و سپس مجوز سرمایه گذاری صادر می گردد. در این مرحله صدور کارت بازرگانی، تحویل زمین، صدور مجوز ساخت، ساخت و تکمیل بنا و دریافت پایان کار، نصب ماشین آلات، گزارش تولید آزمایشی و پروانه بهره برداری انجام می گردد.

آيا امكان سرمايه گذاري خارجي در واحدهاي موجود وجود دارد؟چگونه؟

از نظر مقررات قانـون سرمايه گذاري خارجي تفاوتي ميان سرمايه گذاري جديد و سرمايه گذاري در يك واحد اقتصادي موجود وجود ندارد و كليه سرمايه گذاران خارجي مي توانند در هر زمان مبادرت به سرمايه گذاري در يك طرح جديد و يا بنگاه اقتصادي موجود نمايند. با اين توضيح كه پذيرش سرمايه گذاري در واحدهاي موجود منوط به ايجاد ارزش افزوده جديد در نتيجه افزايش سرمايه گذاري، ارتقاء مديريت، توسعه صادرات و بهبود سطح فن آوري درهمان واحد گردد.

چه فعالیتهایی در مناطق آزاد معاف از مالیات می باشند؟

هرگونه فعالیت اقتصادی که در محدوده منطقه آزاد صورت پذیرد و بهره برداری دارای شرکت ثبت شده و مجوز بهره برداری باشد از تاریخ مندرج در مجوز به مدت 20 سال از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشد.

شرایط واگذاری زمین به چه شکلی می باشد؟

پس از ارائه مدارک مورد نیاز از قبیل طرح توجهی فنی اقتصادی، توانایی مالی، مدارک شناسایی شخص حقیقی و حقوقی و تایید طرح زمین مورد نظر با کاربری مشخص جانمایی، تعیین قیمت کمیته ارزشیابی میشود و پس از تصویب هیات مدیره سازمان با شرایط معمول و پیش پرداخت تا 20 درصد نقد و الباقی طی اقساط 24 تا 60 ماهه (با توجه به برنامه زمان بندی و نوع طرح) واگذار می گردد. که پس از پایان اقساط و باشرایط بهره برداری سند قطعی صادر می گردد.

نحوه فعالیت اتباع خارجی در منطقه آزاد چگونه است؟

اتباع خارجی با هر میزان سهم می توانند در مناطق آزاد شرکت ثبت کنند و پس از آن اقدام به فعالیت صنعتی با خرید زمین از مناطق آزاد نمایید امکان واگذاری زمین به شرکتهای ثبت شده در مناطق آزاد مجاز است. سرمایه گذاران خارجی با اخذ مجوز سرمایه گذاری می توانند از مزایای قانونی مناطق آزاد استفاده نمایند. چنانچه طرح سرمایه گذاری خارجی منجر به تشکیل شرکت عمرانی گردد منظور شرکتی است که صرف نظر از تابعیت شرکا و سهامداران طبق قانون تجارت ایران تشکیل و در منطقه آزاد به ثبت رسیده باشد. امکان واگذاری زمین میسر است.

مزیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار نسبت به سایر مناطق آزاد؟

وسعت جغرافیایی، نزدیکی به به آبهای بین المللی، تنها بندر تجاری ایران در خارج از تنگه هرمز، دسترسی به بازارهای آسیای میانه و افغانستان، تسهیلات فروش و اجاره بلند مدت برای سرمایه گذاران خارجی، واقع شدن در سریعترین و نزدیکترین مسیر به بازار جهانی، نزدیکی به کشورهای پرجمعیت جنوب آسیا (هند – پاکستان)

حد مجاز سرمایه گذاری خارجی در ایران چه میزان است؟

هیچ محدودیتی از نظر در حد مشارکت و میزان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری مستقیم جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

نقش مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد چیست؟

هر چند سرمایه گذار ی خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی تابع مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد است ولی این امکان میسر است که سرمایه گذاراران خارجی بر اساس قانون سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد سرمایه گذاری نموده و از پوشش حمایتی قانون یاد شده بر خوردار شوند.

چه راهکارهایی برای پذیرش سرمایه گذاری خارجی در شرکت های موجود وجود دارد؟

1- خرید بخشی از سهام موجود به قیمت توافقی 2- مشارکت در افزایش سرمایه از طریق پذیره نویسی سهام جدید به استفاده از حق تقدم سهامداران موجود


با ما در ارتباط باشید

  • 05435312200
  • 30005015
  • 05435312229
  • info@cfzo.ir
  • منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار
  • شناسه ملی سازمان : 10100404200

شبکه های اجتماعی

  • آپارات
  • تلگرام
  • توییتر
  • اینستاگرام

دسترسی سریع

  • مناقصات و مزایده ها
  • گزارشات تصویری
  • رویداد ها
  • قوانین و مقررات
  • اتوماسیون اداری

پیوند های مرتبط

  • دفتر مقام معظم رهبری
  • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
  • شورای عالی مناطق آزاد
  • پایگاه خبری مناطق آزاد
  • کنوانسیون جهانی مناطق آزاد
  • دانشگاه بین المللی چابهار
  • شرکت سرمایه گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی

تمامی حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ است..