جدیرترین اخبار :
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
  • ارائه خدمات گردشگری دریایی به بیش از ۱۱۰ هزار مسافر نوروزی در سواحل مکران/ استقبال بی نظیر گردشگران از تفریحات دریایی در بندر چابهار

چابهار و سوئز، رقیب هم نیستند!

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/02/06 | تعداد بازید :1829
منطقه آزاد چابهار تقریبا در دوره مدیریت اکبر ترکان (دبیر اسبق شورای عالی مناطق آزاد کشور) متحول شد و آهنگ توسعه آن، شتاب بیشتری گرفت.

ترکان از آن مدیران کارکشته و کاربلد ایرانی است که کارنامه اش آنقدری چشمگیر و غنی است که شنیدن تجربیاتش را دلچسب می کند. او پیش از این، وزیر دفاع، وزیر راه و ترابری(پیش از ادغام در وزارت راه و شهرسازی)، مشاور رییس جمهور و استاندار ایلام و و هرمزگان بوده است.

برای بررسی تحولات چابهار با به گفتگویی کوتاه نشستیم اما در آینده درباره تنها منطقه اقیانوسی ایران، مفصل تر با او هم صحبت خواهیم شد.در ادامه گفتگوی چابهار تایمز از نظر می گذرد:

 

اهمیت در حال حاضر منطقه آزاد چابهار به عنوان قطب انرژی ایران به ویژه در خصوص محصولات پتروشیمی، چه بازارهای هدفی را میتواند پوشش دهد؟

پتروشیمی هنوز در آنجا راه اندازی نشده است. کلید موفقیت در آنجا زمانی است که خط گاز ایرانشهر به چابهار به اتمام برسد.این خط در دست اجرا است و قرار است تا پایان این دولت به بهره برداری برسد. اگر اینکار انجام شود تازه گاز به شهر چابهار می آید.یک سایت پتروشیمی در منطقه آزاد ایجاد شده که قرار است واحد های پتروشیمی در آنجا مستقر شوند فعلا دو تا از واحدها عملیاتشان را آغاز کردند.یکی از آن ها که موفقیت بالاتری دارد شرکت شستان (شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) است که مربوط به سازمان بازنشستگی و وزارت دفاع است.شرکت شستان خیلی خوب دارد به جلو حرکت میکند.

امیدوارم با اتمام پروژه خط گاز در شهر چابهار، اولین پتروشیمی ما در شرکت شستان خواهد بود ، راه اندازی آن باعث اعتلای بیشتر صنعت شود البته همان طور که گفتم همه چیز بستگی به رسیدن خط گاز به شهر چابهار دارد.

 

چابهار چگونه میتواند از پتانسیل‌های ترانزیتی خود در جابجایی انرژی از شرق و جنوب غرب آسیا تا شمال اروپا استفاده کند؟

آن چیزی که موفقیت چابهار را تضمین میکند در مرحله اول بندر بودن آن است که این بندر خوشبختانه در زمان دولت تدبیر و امید به اتمام رسید.

۴۵۰میلیون دلار هزینه توسعه آن بندر شد و زمانی که آقای سعید نژاد مدیر عامل سازمان بنادر بودند اینکار را با موفقیت انجام دادند.هم اکنون گام بعدی اتصال راه آهن از چابهار به زاهدان است. اگر انشاا.. این پروژه به اتمام برسد که هم اکنون روی آن کار میشود و نمیدانم تا پایان این دولت به اتمام می‌رسد یا خیر ولی اگر اینکار انجام شود آن وقت ما چابهار را به شبکه ریلی وصل میکنیم که به نظر بنده جهش بعدی چابهار بعد از وصل شدن به شبکه ریلی است.

 

منطقه آزاد چابهار در چه زمینه‌هایی در خصوص اقتصاد بدون اتکا به نفت میتواند نقش‌آفرینی کند؟

محور اصلی آن فولاد است و هم اکنون طراحی شده که یک فولاد ۱۰میلیون تنی در چابهار دایر شود.شاید اگر این پروژه با موفقیت به جلو برود، اتفاق های بزرگی برای توسعه این منطقه بیفتد. یک ۱۰میلیون تنی در بندر عباس همچنین یک ۱۰میلیون تنی هم در چابهار، میتواند استراتژی اقتصاد بدون نفت را محقق کند. سهامداران آن هم مبارکه،گل گهر و چادرملو است که این شرکت ها از توانایی های بالایی برخوردار هستند.

فولاد ۱۰میلیون تنی چابهار می تواند بسیار در توسعه آنجا موثر باشد البته غیر از آن یک فولاد هم اکنون در دست اجرا داریم که سرمایه گذار آن بانک ها بودند.هم اکنون یک بخش خصوصی که سهامدار سیمان زابل است آمده ۴۰درصد سهام را گرفته است و پروژه اش را به جلو می برد.

امیدوارم سال آینده به بهره برداری برسد و آن هم یک مگامادول یک و نیم میلیون تنی است.

 

عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهر چابهار، آغاز شد؛ این موضوع چه تاثیری در توسعه تنها منطقه اقیانوسی ایران دارد؟

در سواحل جنوبی ما، بهترین راه تامین آب استفاده از آب شیرین کن است و هم اکنون چابهار آب شیرین کن را به اندازه مصرف خودش دارد ولی برای توسعه و آب رسانی به سایر شهرستان های اطراف بایستی این شبکه را گسترش داد. توسعه این زیرساخت، قطعا تاثیر شگرفی در توسعه چابهار از لحاظ اسقرار صناع بالادستی خواهد داشت.

 

اخیرا صحبت های زیادی درباره جایگزینی مسیر چابهار به جای کانال سوئز مطرح شده است، چگونه میتوان این استراتژی ترانزیتی را به سرعت، عملیاتی کرد؟

این دو به صورت کلی رقیب هم نیستند.مسیر کانال سوئز اهمیت خودش را دارد که یک مسیر بین المللی است و همچنین حجم بسیار بالایی در آن حمل و نقل انجام می شود.چابهار در واقع دالان شرق است و اصلا ربطی به آن مسیر ندارد.

چابهار برای حمل و نقل به شمال شرق، شرق، افغانستان و ترکمنستان است. لذا دالان حمل و نقل و کریدور شرق به غرب و جنوب شمال محسوب می شود.

 

چابهار تایمز / خاطره حقیقت ناصری

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل