جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024

صداقت و شفافيت، مسیر جذب سرمايه‌ به چابهار را هموار كرد

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/02/06 | تعداد بازید :1527
نگاهي به نقشه‌هاي هوايي شهرك صنعتي چابهار و كل منطقه آزاد در 4 سال گذشته و وضعيت كنوني، نشان مي‌دهد كه روند توسعه سرمايه‌گذاري‌ بالاتر از كل سال‌هاي فعاليت منطقه آزاد از ابتداي تاسيس تا 4سال پيش است.

اين حجم از توسعه سرمايه‌گذاري به گفته حسام الدین یوسفی ، سخنگوی منطقه آزاد چابهار مرهون اطلاع‌رساني شفاف و رفتار صادقانه با سرمايه‌گذاران بوده است.چابهار تایمز برای بررسی تحولات سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار با سخنگوی سازمان منطقه آزاد چابهار و مدیرکل روابط عمومی و بین الملل این سازمان، گفتگویی داشته که در ادامه از نظر میگذرد:

 

* اينكه گفته مي‌شود حجم سرمايه‌گذاري‌ها در چابهار طي 4سال گذشته چندين برابر 25سال قبل از آن است، با تكيه بر چه فاكتورهاي و عواملي به دست آمده است؟

توسعه سرمايه‌گذاري‌هاي صنعتي در چابهار طي سال‌هاي گذشته معلول دو عامل مهم بوده است؛ نخست ظرفيت‌هاي ذاتي چابهار و موقعيت استراتژيك سواحل مكران براي توليد و تجارت است و سپس تصويرسازي مثبت و اثرگذار و اقدامات حمايتي سازمان منطقه آزاد از سرمايه‌گذاران است كه بستر توسعه سرمايه‌گذاري در منطقه آزاد چابهار را فراهم آورده است.

 

* اين تصويرسازي مثبت منطقه آزاد كه از آن نام مي‌بريد، تا چه اندازه مبتني بر واقعيت بوده؟ به اين معنا كه آيا هدف صرف توسعه سرمايه‌گذاري بوده يا منافع سرمايه‌گذار هم در نظر گرفته شده است؟

اطلاع‌رساني شفاف و صادقانه، مهمترين اصلي است كه سازمان منطقه آزاد چابهار در تعامل با سرمايه‌گذاران داشته است. چنانكه بيشتر از ورود و جذب سرمايه، آنچه براي سازمان منطقه آزاد چابهار اهميت داشته درآمدزايي، بهره‌وري و در نتيجه ماندگاري اين سرمايه‌ها بوده است. در نتيجه همواره سعي بر اين بوده سرمايه‌گذار را به بخش‌‌هايي هدايت كند كه بالاترين ميزان بهره‌وري و ارزش افزوده را هم براي سرمايه‌گذار و هم براي چابهار داشته باشد.

چنانكه بعضا با سرمايه‌گذاراني‌ هم مواجه بوده‌ايم كه با هدف سرمايه‌گذاري در بخش‌هايي به چابهار آمده بودند كه چشم‌انداز روشني نداشت؛ اما با هشدار سازمان منطقه آزاد چابهار از سرمايه‌گذاري منصرف شدند.

در نتيجه اين رويكرد و رويه مستمر، سرمايه‌گذاران و صاحبان كسب‌وكارها به سازمان منطقه آزاد اعتماد پيدا كرده و ميزان سرمايه‌گذاري‌ها در چابهار بيشتر و بيشتر شد.

 

* به اين ترتيب كه شما مي‌فرماييد سازمان منطقه آزاد نقشي شبيه به يك مشاور براي سرمايه‌گذاران داشته است؟

دقيقا رويه‌اي كه در چابهار دنبال شد اين بود كه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري واقعي و ارزش‌آفرين در چابهار استخراج شد و در قالب بسته‌هاي جامع در اختيار متقاضيان قرار گرفت. به نحوي كه مقاضيان سرمايه‌گذاري با اين بسته‌ها نسبت به تمام جزئيات و زوايايي يك فعاليت اشراف پيدا كرده و آگاهانه اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌كنند. سازمان منطقه آزاد چابهار فراتر از متولي توسه سرمايه‌گذاري در چابهار، به عنوان يك مشاور عمل كرده كه از يك سو نيازهاي چابهار و فرصت‌ها را شناسايي كرده و از سوي ديگر سعي در جذب سرمايه‌گذاران ذي‌صلاح به چابهار داشته است.

 

* پاي صنايع بزرگ چون پتروشيمي و فولاد چگونه به منطقه آزاد چابهار باز شد؟

توجه ويژه به چابهار در سطح كلان نظام با توجه به رهنمود مقام معظم رهبري كه چابهار را گنج پنهان ناميدند، منجر به حضور صنايع سنگين و بزرگ در چابهار مانند پتروشيمي و فولاد شد كه هر كدام از اين صنايع بزرگ هم توسعه پائين‌دستي را به همراه داشته و زنجيره توليد را در چابهار كامل مي‌كنند.

 

* چشم‌انداز و آينده توسعه سرمايه‌گذاري‌ها را در چابهار چطور مي‌بينيد؟

تمركز بر مزيت‌هاي رقابتي عامل ديگر شكوفايي توليد و صنعت در چابهار بوده است. سياستي كه سازمان منطقه آزاد چابهار براي توسعه صنايع در چابهار بر اين منوال استوار بوده كه مزيت‌هاي رقابتي چابهار تمركز كند.

چابهار مزيت‌هاي حمل‌ونقلي، دريا، بندر و سوخت را در اختيار دارد، بازارهاي بزرگي چون افغانستان و پاكستان و آسياي ميانه را در همجواري دارد و از همه مهمتر در نقطه تلاقي محور تجاري شمال و جنوب و شرق و غرب جهان قرار گرفته است.

سازمان منطقه آزاد چابهار با تمركر بر اين مزيت‌ها، هدايت سرمايه‌گذاري را در چابهار بر عهده گرفت و بستر توسعه صنايعي را فراهم آورد كه با توليد در چابهار و يا ترانزيت از اين مسير، مزيت رقابتي پيدا مي‌كنند.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل