جدیرترین اخبار :
  • بلوچستان در دانشنامه ایرانیکا
  • مجموعه ۲۲ جلدی پژوهش‌های ایران فرهنگی به چاپ رسید
  • پرداخت حقوق های نجومی در مناطق آزاد تکذیب شد
  • حفاظت از لاکپشت‌های دریایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • افزایش ۴۴ برابری ارزش قراردادهای عمرانی منطقه آزاد چابهار

برگزاری جشنواره مونسون با رویکرد متفاوت معرفی ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی وهنری چابهار در سطح ملی و بین المللی

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/01/29 | تعداد بازید :250
موضوع برندسازی در چند دهه گذشته برای مقاصد گردشگری توجه بسیاری را به خود جلب نموده است در بازارهای به شدت رقابتی جهانی ، نیاز به برنامه ریزی مقصدها برای ایجاد یک هویت منحصر به فرد و بی نظیریعنی متمایز ساختن خودشان از رقبایشان ، اهمیت حیاتی پیدا کرده است. یک برند در مفهوم بازاریابی مدرن، یک ارزش اضافه ی مرتبط را به مصرف کننده عرضه می نماید. برند سازی موفق برای مقصدهای گردشگری بر اساس پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه ی آنها صورت می گیرد به طوری که امکان جایگزینی آن با یک مقصد دیگر باقی نخواهد ماند.

 اهمیت برندینگ در دنیای امروزی

موضوع برندسازی در چند دهه گذشته برای مقاصد گردشگری توجه بسیاری را به خود جلب نموده است در بازارهای به شدت رقابتی جهانی ، نیاز به برنامه ریزی مقصدها برای ایجاد یک هویت منحصر به فرد و بی نظیریعنی متمایز ساختن خودشان از رقبایشان ، اهمیت حیاتی پیدا کرده است. یک برند در مفهوم بازاریابی مدرن، یک ارزش اضافه ی مرتبط را به مصرف کننده عرضه می نماید. برند سازی موفق برای مقصدهای گردشگری بر اساس پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه ی آنها صورت می گیرد به طوری که امکان جایگزینی آن با یک مقصد دیگر باقی نخواهد ماند.

امروزه رضایت گردشگران به مسئله ای برجسته و چشمگیر برای اکثر صنایع خدماتی تبدیل شده است. رجوع به صنعت گردشگری، میتوان بیان نمود که گردشگران راضی به احتمال فراوان مکانهایی را که به آنجا سفر کرده اند به سایرین توصیه می کنند . این یکی از ارزانترین و تاثیرگذارترین نوع از بازاریابی و پیشرفت است . علاوه بر این رضایت گردشگران معمولا به افزایش نرخ حمایت از ماندگاری ، وفاداری و جذب گردشگر کمک می کند . این امر نیز در کسب اهداف اقتصادی چون افز ایش تعداد توریست ها و میزان سود کمک کننده خواهد بود. در نتیجه عموماً ارتباط مثبتی بین رضایت گردشگر و کسب موفقیت بلندمدت اقتصادی در مقصد گردشگری وجود دارد .
امروزه گردشگران برای انتخاب مقصد مورد نظر خود با دامنه ی گسترده ای از مقاصد که امکانات رفاهی و تفریحی تقریبا مشابهی را پیشنهاد می نمایند روبرو هستند، بنابراین دیگر کافی نیست که یک شهر، استان و یا کشور توسط گردشگران شناخته و تجربه شده باشد تا به عنوان مقصد سفر انتخاب شود بلکه می بایست تصویری شاخص و منحصربه فرد از خود خلق نماید تا گردشگران در این رقابت فشرده آن را به عنوان اولویت سفر انتخاب کنند.در دنیای امروز با استفاده از ظرفیت های موجود در مقاصد گردشگری و مدیریت صحیح برند می توان به یک برند موفق گردشگری در مقصد دست یافت .باید توجه داشت استفاده از منابع برای ساخت برند هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است ، استفاده از جاذبه های گردشگری موجود در مقاصد گردشگری و توجه به این نکته که آنچه توسط مردم محلی امری بدیهی و مسلم شمرده می شود می تواند تجربه جالبی برای گردشگران باشد، همچنین استفاده موثر از گردشگری رویدادها (برگزاری رویدادها ، نمایشگاهها ، مسابقات ورزشی ، و .....) و تمامی ظرفیت های مقاصد در بخش گردشگری و استفاده صحیح از عوامل ساخت برند و یک مدیریت یکپارچه در زمینه برندینگ، میتوان به یک برند موفق مقصد در گردشگری دست یافت .
سازمان منطقه آزاد با هدف دستیابی به توسعه منطقه ای در سال های اخیر با توجه به ظرفیت های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد همزمان با تحول صنعت گردشگری در دنیا به صورت برنامه ریزی مطلوب ، کار برندسازی را با بهره گیری از مشاوران علمی و تخصصی از دانشگاه صنعتی شریف را آغاز نمود. با تحقق این امر و ایجاد برند و تجاری سازی ، در سطح ملی و بین المللی چابهار به کانون توجهات بین المللی تبدیل خواهد شد . هویت برند این منطقه که برگرفته از هویت غنی تاریخی ، فرهنگی می باشد در سطح جهانی مطرح و گردشگران زیادی از سراسر دنیا به خود جذب خواهد نمود .

جایگاه چابهار در ورود به هزاره سوم میلادی
چابهار یکی از بنادر جنوب خاوری ایران در طول خلیج فارس و دریای عمان تنها بندر اقیانوسی این کشور می‌باشد که در کرانه دریای عمان (مکران ) و اقیانوس هند قرار دارد .
چابهار به دلیل موقعیت راهبردی که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه ( افغانستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان قرقیزستان ، قزاقستان ) به آب‌های آزاد است از همین جهت حایز اهمیت می‌باشد چابهار یکی از پنج نقطه جهان است که قابلیت تبدیل شدن به مگا پورت را دارد . با توجه به موقعیت این بندر در صادرات و واردات و نیاز کشورهای آسیای جنوبی و 11 کشور دیگر منطقه چابهار نقطه استراتژیک ارزان ، مطمئن ، سهل الوصول در مقایسه با دیگر کریدورهای ترانزیتی جهان به شمار می رود . با تلاش دولت و مشارکت سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار فعالیت های عمرانی و سرمایه‌گذاری فراوانی درسال های اخیر از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی های اقیانوس پیما صورت گرفته است . در آینده ای نزدیک با ساخت راه‌آهن کریدور شمال – جنوب این منطقه می تواند به قطب بازرگانی جهان تبدیل شود . چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی دارای دهها جاذبه‌ تاریخی و طبیعی شاخص و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران می باشد . بطوریکه در سال های اخیرنگاه های زیادی برای سرمایه گذاری و سفر به این سرزمین رویایی را به خود جذب نموده است . این شهر در طول سال دارای آب و هوای معتدل و متفاوت با سایر مناطق می باشد و از این حیث خنک ترین بندر جنوبی ایران محسوب می گردد . در فصل مونسون در اواخر تیرماه تا شهریورماه به دلیل تاثیر بادهای موسمی و اقیانوسی دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است .
قابلیت های سواحل چابهار ، در بحث گردشگری بسیار قابل توجه است به اعتقاد صاحب نظران گردشگری از پویاترین بخش‌های اقتصادی جهان است که بر پایه پیش بینی سازمان جهانی جهانگردی در چند سال آینده از دید درآمد در سرآمد همه بخش‌های اقتصادی موجود در جهان خواهد بود بزرگترین بخش بازرگانی جهان را ویژه خود خواهد کرد گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی در سطح جهانی مطرح است تا جایی که ساختار اجتماعی ، پیمانه های اخلاقی و شیوه‌های عرفی را تغییر می‌دهد. با نگرش به توانایی های گردشگری منطقه آزاد به شهر کرانه ای چابهار، می‌توان گفت گردشگری به عنوان یک بازوی اقتصادی می‌تواند موجبات توسعه و اشتغال پایدار جوامع محلی را فراهم کند .
منطقه آزاد چابهاردر هزاره پیش رو به عنوان یک سر گروه اقتصادی با ایجاد کار فراهم ساختن زمینه دستیابی کشورهای حوزه cis به آب‌های آزاد ،ز افزایش ترانزیت ، گسترش گردشگری و ....... می‌تواند به شدت مورد نگرش قرار گیرد و گردشگری جایگاه استراتژیک و ارزشمندی در کشور دارد و در صورت برداشتن بازدارندها ، تنگناها ، کاستی‌ها ، چالش ها و توجه ویژه به زیرساخت‌های گردشگری ، می‌تواند بخشی از گذرگاه گسترش و سازندگی کشور را در جهت آرمان‌های والای جمهوری اسلامی ایران آشکار سازد .
در منطقه آزاد و شهر کرانه ای چابهار از دیدگاه فراخواندن گردشگر و گذراندن زمان آسوده در زمستان ، می‌ تواند با سرمایه‌گذاری‌های بایسته برای فراهم آوردن توانش اسودگی و خوشگذرانی ، یکی از جاهای ارزشمند گردشگری زمستانی کشور ایران به شمار می آید .
سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در توسعه گردشگری و صنایع دستی برنامه های متفاوتی را در سال های اخیر برگزار نموده است از جمله این برنامه برگزاری نمایشگاههای استانی ملی و بین المللی صنایع دستی بوده که نتیجه آن را میتوان در استعدادیابی پتانسیل های مختلف در حوزه صنایع دستی و شرکت صنعتگران این عرصه در این نمایشگاهها و همچنین حضور فعال و پویای صنعتگران نمونه صنایع دستی استان باحمایت سازمان منطقه آزاد به نمایشگاههای بین المللی در کشورهای ایتالیا ، اسپانیا ، پاکستان ، قزاقستان وعمان را اشاره کرد.
شرکت صنعتگران صنایع دستی در نمایشگاههای داخلی و خارجی زمینه را برای بروز استعدادها و همچنین رقابت برای رسیدن به کیفیتی برتر در کنار حفظ اصالت هنر و تبادل فرهنگ هنری مناطق مختلف را نیز در بردارد را سبب می شود. از دیگر دستاوردهای سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار که با همکاری دهیاری ها و دستگاه های ذیربط اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی صنایع دستی نموده که بازخورد آن توانمندسازی بانوان و شرکت کارآموزان این حرفه در نمایشگاه های داخلی و خارجی و همچنین تولید تولیدات منحصری جهت فروش به گردشگران و بازدید کنندگان هست سازمان جهت حمایت از صنعتگرانی که فاقد مکان ثابت برای تولید و فروش محصولات خود نیز تصمیماتی را اتخاذ نموده تا اندکی به اقتصاد آن ها یاری رسانده باشد به اینصورت است که سازمان مکانی را جهت فروش اقلام صنایع دستی تولید شده توسط صنعتگران را بعنوان فروشگاه صنایع دستی منطقه آزاد چابهار که بدون واسطه و مستقیم به متقاضیان و گردشگران ارائه می دهد، سامانه آنلاین و الکترونیکی فروشگاه هم پاسخگوی نیاز آنان جهت سفارشات به مناطق مختلف کشور باشد. صنعتگرانی که توانسته اند با حمایت سازمان به تولید انبوه در بازه اقتصادی مناسب خود رسیده و به نمایشگاههای خارجی راه پیدا کنند . جهت عرضه و فروش محصولات خود در سطح منطقه نیز در مراکز تجاری سطح منطقه آزاد با گرفتن غرفه زمینه را برای فروش محصولات خود بصورت مستقیم به گردشگران نموده اند که هم برای خود صنعتگران و هم منطقه آزاد ایجاد درآمد کرده و هم در جذب گردشگر به منطقه آزاد مثمر ثمر بوده اند. با توجه به اینکه امروزه صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع در کل دنیا محسوب می شود و این استان هم از نظر فرهنگی و مردم شناسی تنوع فراوانی دارد پذیرای گردشگران از سراسر کشور عزیز ایران می باشد که سازمان منطقه آزاد چابهار با همکاری و هماهنگی دهیاری ها ،ر شوراهای شهر و روستا و همچنین جوامع محلی و تعدادی از دستگاههای اجرایی و جهت جذب گردشگر و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها در این مناطق اقدام به ایجاد مکان های ثابت و امن برای مردم بومی در کنار جاذبه های گردشگری و آثار ثبت شده ملی مانند تالاب صورتی، خلیج گواتر، کوههای مریخی سواحل منحصربفرد پزم، درک و دیگر جاذبه ها بستری مناسب نموده تا برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی بومیان از طریق فروش صنایع دستی محلی، صنایع دستی دریایی، غذاهای محلی و هم راهنماهای محلی و همچنین توسعه زیر ساخت ها برای جذب گردشگر و رفاه حال گردشگران از جمله افزایش ساخت سرویس های بهداشتی و مکان هایی جهت خدمات دهی به آنان باشد سازمان منطقه آزاد همچنین در راستای عمل به برنامه های خود در جهت شکوفا سازی و استعدادیابی جوانان در زمینه های مختلف نیز برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مد و لباس و فرهنگ ، جشنواره مونسون ، جشنواره استعدادیابی خوانندگی زیمل ، جشنواره غذا علاوه بر جمع آوری غذاهای بومی و خاص منطقه زمینه برای معرفی و ثبت آنان در فهرست میراث ملی و جهانی فراهم آورده است . همچنین برگزاری جشنواره های ملی تا فرهنگ های مختلف هم معرفی و بستری مناسب برای تبادلات فرهنگی بین استانی و ملی ایجاد شود تا در حاشیه این جشنواره ها ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه آزاد را به همگان معرفی کند همچنین این سازمان توانسته است در جهت محرومیت زدایی منطقه اقدامات قابل توجهی را انجام دهد و هم به مسئولیت و تعهد خود در قبال منطقه جامه عمل بپوشاند

رویکردهای تشویقی مدیریت گردشگری در جذب سرمایه گذاران حوزه گردشگری
1-تامین اعتبار لازم جهت ایجاد زیرساخت های مورد نیازسرمایه گذاران برابر طرح مصوب در پیکره ششم گردشگری سازمان با کاربری گردشگری واعمال سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاران
2- ایجادشهر فرودگاهی بین المللی جدید توسط سازمان وبهسازی سالن وتجهیز فرودگاه فعلی اقدام مهم برای فراهم نمودن امنیت وآرامش خاطر گردشگران وسرمایه گذاران بخش خصوصی .
3- بستر سازی لازم جهت بازاریابی وتبلیغات شرکت های خصوصی با هدف جذب حداکثری گردشگری

برنامه منطقه آزاد چابهار در حوزه گردشگری دریایی
1- بهبود زیرساخت های گردشگری با لاخص خدمات عمومی مناسب ،آب ،برق وفاضلاب ارائه مشوق هایی برای به حرکت در آوردن بخش خصوص جهت سرمایه گذاری با الویت اجرای طرح هایی با بهبود کیفیت زیست محیطی
2- ایجاد زیرساخت های مورد نیاز وضروری در پلاژ ساحلی در پیکره 6توسعه گردشگری در افق چشم انداز برنامه های ایجاد مجموعه های اقامتی ،پذیرایی ،تفریحی ،ورزشی وتجاری از قبیل ایجاد دهکده های توریستی ،اقامتی وورزشی ،هتل ،نمایشگاه اقوام ،بازارها ی سنتی ،رستوران دریایی وآکواریم ،جاده سلامت ،کمپینگ ،پارک ساحلی بانوان ومراکز خدماتی ،فرهنگی وهنری و...برابر طرح مصوب
3- ایجاد 4کلوپ غواصی و تفریحات دریایی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی
4- احداث مارینا تفریحی چابهار در منطقه آزاد
5-طراحی و احداث سایت تفریحی موج سواری در سواحل زیبای رمین
6-ساخت شناگاه در پلاژساحلی تیس

اهم برنامه های آتی حوزه معاونت فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری سازمان
در برنامه های سال جاری مصمم هستیم تا کیفیت خدماتی که به گردشگران ارائه خواهد شد به نحو مطلوب وقابل توجهی ارتقا یابد .برهمین اساس در بخش های مختلف میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری برنامه های ویژه ای تدارک دیده شده است . اهم برنامه های سال جاری می توان به برگزاری جشنواره مونسون با رویکرد متفاوت معرفی ظرفیت ها وقابلیت های فرهنگی وهنری چابهار در سطح ملی وبین المللی ،برگزاری ورک شاپ های آموزشی ارتقای کمی وکیفی محصولات صنایع دستی ،برگزاری دوره های آموزشی مهارت های ارتباطی وآداب تشریفات برای ارائه دهندگان مستقیم خدمات در تاسیسات گردشگری سازمان ،استاندارد سازی واستقرار نظام رتبه بندی جهت مراکز ارائه خدمات گردشگری به مسافرین ،حضور در نمایشگاههای معتبر داخلی وخارجی ،برگزاری دوره های آموزشی مبانی بازاریابی وبرندسازی در صنایع دستی واهمیت برندسازی در برنامه ریزی گردشگری ،توسعه انواع بیمه نامه راهنمایان گردشگری ،حمایت ازاحیای رشته های جدید صنایع دستی ،برنامه جهت برگزاری رویدادهای مهم بین المللی با هدف توسعه گردشگری ، برگزاری کارگاه تخصصی با موضوع تحول دیجیتال در گردشگری ، تولید محتوی معرفی قابلیت های گردشگری چابهاردرسطح ملی و بین المللی ، تهیه بسته های سرمایه گذاری و برگزاری فراخوان واگذاری تاسیسات گردشگری به بخش خصوصی و کمک به توسعه و تجهیز مراکز بوم گردی نوار ساحلی درک تا گواتر اشاره نمود .همه اهداف این معاونت برنامه ریزی وهماهنگی برای جذب گردشگر واعمال کنترل ونظارت براحداث ،ایجاد،اداره مراکز مرتبط با فعالیت های گردشگری در سطح منطقه ومهمتر از همه فراهم نمودن زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی وافزایش سهم آن در امور مربوط به گردشگری می باشد.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل