جدیرترین اخبار :
  • سفر معاون وزیر حمل‌ونقل تاجیکستان به چابهار به منظور گسترش مراودات اقتصادی
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی خارجی منطقه آزاد چابهار
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار

جزئیات پیشرفت مگاپروژه‌های منطقه آزاد چابهار تشریح شد

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/01/12 | تعداد بازید :1495
دبیر شورای عالی مناطق آزاد حین بازدید از مگاپروژه‌های منطقه آزاد چابهار آخرین جزئیات ساخت آنها را تشریح کرد و گفت: با اصلاح در برنامه هفتم توسعه موانع سر راه مناطق آزاد رفع می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار حمیدرضا مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: از پروژه‌های شاخص در منطقه آزاد چابهار می‌توان به هاب پتروشیمی که با زیرساخت‌های خیلی خوب و در 1200 هکتار در حال اجراست، اشاره کرد که قرار است 18 واحد را در خود جای دهد و قریب به 8 میلیون تن محصول در سال نیز تولید خواهد کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه برای صنایع پایین دستی این پروژه نیز اقدامات خوبی انجام شده، افزود: در این پروژه حدود 6 واحد نیز جانمایی و زمین‌ها تحویل داده شده که دو زمین تاکنون کار خود را شروع کرده‌اند و یکی حدود 20 درصد و دیگری حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که به بنده نیز قول دادند در اواسط 1401 این دو پروژه به بهره‌برداری برسند.

وی ادامه داد: تقریباً مشکلات اصلی نیز تعیین تکلیف شده و مانعی برای آغاز تولید وجود ندارد؛ پروژه مهم بعدی فولاد اسفنجی است که با 1.8 تن ظرفیت در سال در حال ساخت است و تاکنون حدود 121 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی تأمین مالی شده است.

مومنی با بیان اینکه پروژه فولاد اسفنجی حدود 46 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفت: همچنین در بحث توسعه گردشگری نیز با توجه به افزایش زمین‌هایی که در طرح توسعه منطقه آزاد پیش‌بینی شده، به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های اساسی و جاذبه‌های گردشگری در جنوب کشور، می‌تواند منطقه آزاد چابهار باشد.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌هایی که در زمینه‌های هتل، توسعه مراکز گردشگری و ایجاد امکانات و استفاده از دریا وجود دارد، به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک چابهار رقیب جدی برای کیش خواهد بود و به زودی مردم نقاط جدیدی را در آینده در برنامه خود برای گردشگری قرار خواهند داد.

وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، اظهار داشت: مذاکراتی را انجام دادیم و در برنامه هفتم با توجه به اینکه این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، با دبیر مجمع محسن رضایی گفت‌وگو داشتیم و توافقاتی را انجام دادیم؛ پیش‌بینی می‌کنیم در قانون هفتم موانعی که اکنون وجود دارد ان‌شاءالله بتوانیم رفع کنیم و در مناطق آزاد با اختیارات و امکانات بیشتری در مسیر توسعه بهتر از گذشته، پیش برویم.

مومنی تصریح کرد: با این اصلاحاتی که در قانون برنامه هفتم داریم، ان‌شاءالله بتوانیم موانعی که رهبر معظم انقلاب، سه قوه و همه مردم نسبت به مناطق آزاد دارند را از سر راه برداریم.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل