جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024

ظریف با همتای هندی خود در تاجیکستان در باره چابهار گفت وگو کرد

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/01/10 | تعداد بازید :1193
شبکه تلویزیونی "نیوز-۱۸" هند روز سه شنبه گزارش داد که سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند روز گذشته در دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود با او در باره همکاری های دوجانبه به ویژه در پروژه تکمیل بندر راهبردی چابهار در ایران مذاکره و گفت وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا از این شبکه، سابرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند که برای حضور در کنفرانس "قلب آسیا" در پایتخت تاجیکستان به دوشنبه سفر کرده است، دیدارش با دکتر ظریف را بسیار گرم و صمیمانه توصیف کرد.

وی گفت که گفت وگوهای مفیدی با همتای ایرانی خود داشته و امیدوار است به زودی همکاری های دوجانبه دهلی نو و تهران وارد مرحله جدید و جدی تر شده تا بتوان زیرساخت های احداث کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب از طریق بندر راهبردی چاربهار را تکمیل و نهایی کرد.

براساس این گزارش، جایشانکار در عین حال در حاشیه این کنفرانس چندجانبه در دوشنبه دیدارهای جداگانه ای نیز با همتایان از ترکیه و افغانستان داشته است، چون این کنفرانس با عنوان اصلی روند قلب آسیا- استانبول با هدف خلاقانه در گردآوری کشورهای مهم و کلیدی که در صلح و ثبات پایدار در افغانستان نقش دارند، به راه افتاد.

امنیت افغانستان در منطقه برای همه کشور های این منطقه حائز اهمیت است و در واقع نقش چابهار در این میان نیز اهمیت خاص دارد، چون دهلی نو مدت ها است که ارتباطات اقتصادی خود را از این بندر و راه های مواصلاتی آن با افغانستان با کابل آغاز کرده است.

بندر چابهار در سواحل جنوب شرقی واقع در استان سیستان و بلوچستان توسط هند، ایران و افغانستان توسعه می یابد تا پیوندها و روابط تجاری را تقویت کند. هند روز یکشنبه در راستای همکاری در توسعه مراکز حمل ونقل ۲ جرثقیلِ بندری ۱۴۰ تنی را به مقامات چابهار تحویل داد.

هند یکی از مهم ترین کشورها در برقراری صلح و پایداری در افغانستان بوده است و تا کنون ۲ میلیارد دلار کمک برای بازسازی در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

هفته گذشته حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان در سفر به هند پیام سابرامانیام جایشانکارو را که حاوی تعهد طولانی مدت در قبال ایجاد یک افغانستان با ثبات و پایدار بود دریافت کرد.

همچنین در حاشیه این کنفرانس روز دوشنبه سابرامانیام جایشانکارو از پروژه بزرگراه ۸ باندی دوشنبه-چورتوت که توسط سازمان راه های مرزی هند (BRO) انجام می شود دیدار و از پیشرفت آن ابراز خرسندی کرد.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل