جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024

درخواست تاسیس بانک خارجی در منطقه آزاد چابهار

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/01/05 | تعداد بازید :2410
معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از درخواست تاسیس شعب بانک خارجی در منطقه آزاد چابهار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار احمد جمالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه‌ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال 99 و اقدامات انجام شده در سال گذشته، اظهار داشت: در کل این مناطق ۱۸۶۵ واحد تولیدی فعال وجود دارد که از این تعداد ۱۲۸۲ واحد در مناطق آزاد هستند در سال ۹۸، ۱۵ درصد واحدهای تولیدی فعال افزایش یافت.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق ازاد و ویژه اقتصادی افزود:‌ در سال ۹۷ تعداد بنگاه‌های تولیدی ۱۱۱۸ واحد بوده که سال گذشته به ۱۲۸۲ واحد رسید.

وی با اشاره به رویکرد این مناطق برای توسعه فعالیت های اقتصادی بیان داشت: یکی از رویکردها اتکا به فناوری‌های نوین در بنگاه های اقتصادی و تولیدی است. در سال ۹۴ بالغ بر ۶۸ واحد تولیدی با فناوری نوین در این مناطق وجود داشت که سال گذشته به ۲۱۸ واحد فعال رسیده و ۱۵۰ واحد اضافه شد.

به گفته این مقام مسئول، توسعه اقتصاد دانش بنیان در مناطق از جمله این سیاست‌ها است و می‌تواند پایلوتی برای توسعه و پیشرفت کشور باشد. مناطق آزاد این استراتژی را انتخاب کرده و تمرکز در مناطق بنا به مزیت رقابتی و آمایش سرزمینی است.

وی به توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی افتاده و از این محل یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در حوزه دانش بنیان وجود داشته است. به غیر از این، سالانه ۱۹ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد و ویژه که پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها نیز حضور دارند انجام می‌شود و در مورد سرمایه‌گذاری ارزی نیز گفت

جمالی با اشاره به وضعیت اشتغال مناطق آزاد و ویژه تصریح کرد: ۵۱۱ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه مشغول کار هستند و برنامه سال ۹۹ این است که ۳۱۰ طرح و فرصت سرمایه‌گذاری جدید ایجاد کنیم که تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد. منابع مورد نیاز به این طرح‌ها بیش از ۶۲ هزار میلیارد تومان است که از طریق آورده ریالی سرمایه گذاران، تسهیلات و فاینانس انجام خواهد شد. در حوزه ارزی نیز از ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است که به صورت تجهیزات و امکانات خواهد بود و می تواند از طریق منابع خارجی و یا صندوق توسعه ملی تامین شود. در صورتی که محقق شود برای ۶۶ هزار نفر اشتغال ایجاد می کند.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مهمترین اقدامات چند ماه اخیر را تسهیل فضای کسب و کار در این مناطق دانست و افزود: در زمینه اخذ مجوزها، استعلام شروع کسب و کار، ثبت سفارش‌،‌ مجوزهای بهره برداری و تجارت و همه آنچه به یک فعالیت اقتصادی باز می‌گردد به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ طبق زمانبندی تا پایان سه ماهه اول سال ۹۹ همه پروژه‌های مناطق آزاد به صورت شفاف از طریق درگاه الکترونیکی که ایجاد شده و بستر آن فراهم است انجام خواهد شد که در صورت موفقیت می‌تواند به دستگاه‌های دیگری نیز تسری یابد.

جمالی در رابطه با مشکلات مالیاتی و گمرکی دستگاه در این مناطق وجود داشته عنوان کرد: با سازمان امور مالیاتی و گمرک هماهنگی های خوبی صورت گرفته و جلسات برای رفع مشکلات وجود داشته است.

به گفته این مقام مسئول، یکی از اقدامات مهم برای جذب سرمایه و تسهیل کسب و کار کاهش حداقل سرمایه تاسیس ایجاد بانک در مناطق آزاد است که رقم آن از ۱۰۰ میلیون یورو به ۵۰ میلیون یورو کاهش یافت. در حال حاضر دو درخواست تاسیس شعب بانک خارجی در منطقه آزاد چابهار وجود دارد که برای نهایی شدن باید فرایند آن توأمان از طریق مناطق ازاد چابهار، دبیرخانه شورا، بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری خارجی طی شود.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل