جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024

عدم رعایت حریم رودخانه تیس چابهار خسارت سیلاب را بیشتر کرده است

اخبار سازمان | تاریخ خبر : 99/01/04 | تعداد بازید :3152
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار گفت: عدم رعایت حریم رودخانه تیس، تصرف غیرمجاز اراضی، ساخت و سازهای غیر مهندسی، خسارت سیلاب به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها را در تیس بیشتر کرده است.

عبدالرحیم کردی روز دوشنبه در بازدید از مناطق سیلزده روستای تیس به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای ستاد مدیریت بحران از نیمه شب گذشته پای کار هستند و هم‌اینک مسیرها بازگشایی شده و خدمات رسانی در حال انجام است.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از افراد در طول مسیر اصلی رودخانه تیس اقدام به تصرف اراضی، ساخت و ساز غیرمجاز و بدون اصول معماری و شهرسازی و مسیر آب رودخانه را دیوارکشی کرده بودند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: این ساخت و سازها حریم رودخانه را در کمترین عرض و حدود چند متر رسانده که برخی مواقع با بارش‌های بیش‌از ۶۴ میلی‌متری ۲۴ ساعت گذشته شاهد خسارت و بالا آمدن آب و نفوذ به خانه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: از روز شنبه بویژه در ۲۴ ساعت گذشته و با اعلام هشدارهای هواشناسی نیروهای خدمات رسان و امدادی در مناطق مختلف حضور دارند تا با تجهیزات و ماشین آلات خدمات رسانی کنند.

کردی اعلام میزان خسارت‌ها را پس از بررسی‌های کامل موکول کرد و افزود: حجم بارش‌ها سبب طغیان رودخانه تیس شده و معابر این روستا دچار آبگرفتگی و آب بصورت جدی به منازل مسکونی نفوذ کرده و خسارت جدی وارد و برخی خانه‌ها و دیوارها شکسته شده است.

وی گفت: اعضای ستاد مدیریت بحران در روستای تیس حضور دارند و نیروهای آتش نشانی و امدادرسان نیز تا برگرداندن وضعیت عادی به خدمات رسانی و بازگشایی مسیرها مشغول هستند.

مدیرعامل منطقه آزادتجاری- صنعتی چابهار ادامه داد: بنیاد مسکن و امور آب نیز برای بررسی میزان خسارت‌ها نیز در این روستا حضور دارند.

 

بارندگی ۶۴ میلی‌متری در چابهار

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: فعال شدن سامانه بارشی در ۴۸ ساعت گذشته سبب بارش بیش‌از ۶۴ میلی‌متر باران از شب گذشته تاکنون در این شهرستان شده است.

رحمدل بامری اظهار داشت: براساس اعلام اداره هواشناسی میزان بارش‌ها از ابتدای سامانه(شنبه) تاکنون ۶۴.۶ میلی‌متر بوده ولی بارش از دیشب تاکنون شدت بیشتری داشته و همراه با رعد و برق همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: بارندگی‌ها، مواج و توفانی شدن دریا را شاهد هستیم و توصیه می‌شود از تردد شناورهای سبک و قایق‌های تفریحی کوچک به دریا طی این مدت خودداری شود.

فرماندار چابهار با اشاره به اینکه بارندگی‌ها موجب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی شده است، خاطرنشان کرد: اعضای ستاد مدیریت بحران، دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی در آماده باش کامل هستند و باید تمام هشدارهای ستاد بحران شهرستان و هواشناسی را جدی گرفته و وظایف محوله را بخوبی انجام دهند.  

وی ادامه داد: بارش باران در شهر چابهار بویژه در روستای تیس تنها روستای محدوده منطقه آزاد چابهار برای مردم مشکلاتی به وجود آورده و موجب تخریب خانه‌ها و نفوذ آب در منازل شده است.

بامری افزود: تیم‌های امدادی و خدمات رسانی، راهداری، هلال احمر و سایر نهادها آماده مقابله با هر گونه مشکلی هستند و سریعا به مناطق حادثه دیده اعزام و در حال خدمات رسانی هستند.

وی گفت: براساس آمار دریافتی بارش‌های فعلی و پیش‌بینی‌های جوی در چابهار، کنارک و توابع نشان از بارندگی‌های خوب، جاری شدن روان آبها و پرآب شدن هوتگ‌ها(گودال‌های حفر شده برای ذخیره آب مورد نیاز انسان و احشام) و بندهای آبخیزداری دارد و سال خوبی برای کشاورزان و دامداران خواهد بود.

فرماندار چابهار تصریح کرد: بیشتر روستاهای بخش پلان، مرکزی و روستاهای مسیر رودخانه کاجو در معرض سیلاب قرار دارند و احتمال خسارت در صورت بالاآمدن آب وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود از رفتن به ارتفاعات، تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها خودداری و در ترددهای جاده‌ای و دریایی احتیاط شود.

به گزارش ایرنا بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته در جنوب سیستان وبلوچستان موجب قطع راه‌های مواصلاتی محورهای روستایی سرباز، محور نیکشهر به بنت و فنوج، کنارک به زرآباد و جاسک، نیکشهر به روستاهای منطقه داروکان، کوچینک، چاهان به زرآباد و قطع ارتباطی راه‌های روستایی حوزه شهرستان‌های چابهار و دشتیاری شده است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل