جدیرترین اخبار :
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
  • ارائه خدمات گردشگری دریایی به بیش از ۱۱۰ هزار مسافر نوروزی در سواحل مکران/ استقبال بی نظیر گردشگران از تفریحات دریایی در بندر چابهار
  • مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری مناطق را افزایش می‌دهیم
قائم مقام وزیر صمت در همایش فولاد در چابهار:

چابهار می تواند یکی از قطب های تولید فولاد باشد

اقتصادی | تاریخ خبر : 98/07/11 | تعداد بازید :1803
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اینکه در چابهار همایش فولاد تعریف شده و امروز همایش فولاد برگزار میشود، نشانه توجه به آمایش تجاری و توسعه متوازن کشور است و آمایش صنعتی و تجاری سرزمینی توام در این حوزه مورد توجه است‌ و چابهار می تواند یکی از قطب های تولید و صادرات فولاد باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در همایش فولاد در محل دائمی نمایشگاه‌های منطقه آزاد چابهار، بیان کرد: در کمتر از یک ماه برای بار دوم است که به چابهار می‌آیم و یک تغییر محسوس و حرکت روبه جلویی را در بهره‌برداری از بندر شاهد هستیم.

 

چابهار، گوهری در جنوب شرقی کشور با امکاناتی منحصربه‌فرد است

او با یادآوری شرایط تحریم و فشارهای بین‌المللی بر کشورمان، تصریح کرد: این تحریم‌ها پتانسیل‌های نهفته کشور را به یادمان آورد و چابهار، گوهری در جنوب شرقی کشور با امکاناتی منحصربه‌فرد در سواحل و حوزه بندری به و استانی پهناور (سیستان و بلوچستان) یکی از این پتانسیل‌ها است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان اینکه طول این استان یک هزار و یک‌صد کیلومتر است، اضافه کرد: مساحت این استان به‌اندازه پنج کشور اروپایی است و رنگین‌کمانی از معادن و تنوع اقلیمی را دارد که تمام تلاشمان را باید انجام دهیم تا این گردهمایی‌ها کانون توجه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برای توسعه چابهار بشود.

 

ضرورت توسعه زیرساخت‌های تجاری برای توسعه صنعتی و معدنی و اقتصادی کشور

مدرس خیابانی توسعه زیرساخت‌های تجاری را برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی و معدنی و اقتصادی مهم دانست و افزود: بندر به‌عنوان مهم‌ترین زیرساخت تجاری در کانون این توجه قرار دارد و پیشران توسعه تولید و رونق تولید توجه به توسعه زیرساخت‌های تجارت به‌عنوان پشیران اقتصاد است.

 

فرصت تحریم سرعت توسعه و پیشرفت منطقه چابهار را بیشتر می‌کند تحریم یک آزادراه برای توسعه و جهش اقتصادی است

او با اعلام اینکه فرصت تحریم سرعت توسعه و پیشرفت منطقه چابهار را بیشتر می‌کند، در انتقاد از عنوان همایش که راه‌های برون‌رفت از بن‌بست تحریم نوشته‌شده گفت: تحریم نه‌تنها بن‌بست نیست بلکه بن‌بست شکن و یک آزادراه برای توسعه و جهش اقتصادی و تولیدی و پیشرفت است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در بخش تولید به دلیل همین نوسانات ارزی واردات بشدت کنترل‌شده و از طرفی واردات حدود ۱۶۰۰ قلم کالا را به خاطر حمایت از ساخت داخل ممنوع کردیم و این بدان مفهوم است که تولیدکننده داخلی بدون تهدید و سایه کالای خارجی نسبت به تولید کالای خود اقدام کند.

 

الزام و ضرورت مدیریت منابع نفتی و ارزی، فرصت طلایی را برای واحدهای تولیدی داخلی مهیا کرده است

مدرس خیابانی با یادآوری اینکه درگذشته فرصت ارتقای کیفی به تولیدکننده داده نشده است، گفت: اگر کالایی که در داخل ساخته می‌شد دارای ایراد بود به دلیل اینکه پول نفت را بدون محدودیت داشتیم سریع نمونه خارجی‌اش را وارد می‌کردیم، اما امروز به دلیل اضطرار و اجباری که در بحث مدیریت منابع نفتی و ارزی داریم، فرصت طلایی برای واحدهای تولیدی داخلی مهیا شده است.

او دراین‌باره ادامه داد: سیاست‌های ارزی و فاصله ارز و ریال قابلیت صادراتی را برای خیلی از کالاها به وجود آورده است که رونق تولید در این فضا شکل می‌گیرد.

 

توسعه متوازن در کشور یک ضرورت است

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به برخی پیام‌های برگزاری همایش فولاد در چابهار بیان کرد: به دنبال توسعه متوازن کشور هستیم و آمایش سرزمینی در این حوزه موردتوجه است.

 

چابهار می‌تواند یکی از قطب‌های تولید فولاد باشد

مدرس خیابانی ادامه داد: حضور واحد اسفنجی ۱.۶ میلیون تنی در چابهار نویدبخش آن است که بتوانیم منطقه آزاد چابهار را به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ فولاد کشور با توجه به نزدیکی به بازارهای آسیای شرقی و وجود آب که برای واحدهای فولادی موردنیاز است، مطرح کنیم.

 

ضرورت تأمین منابع ارزی و ریالی برای تکمیل این طرح و تکمیل زنجیره فولاد در این منطقه است

او با اعلام اینکه ۲.۲ میلیون تن ماهانه تولید فولاد در کشور داریم، افزود: ۱.۲ میلیون تن از این فولاد تولیدی مصرف می‌شود و حدود ۱ تا ۱.۲ میلیون تن در ماه نیز باید صادرات بشود.

 

صادرات علاوه بر ارزآوری، وظیفه استفاده از ظرفیت خالی بنگاه‌های تولیدی کشور را نیز دارد بر عهده می‌گیرد

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی یادآوری کرد: صادرات علاوه بر اینکه وظیفه ارزآوری و توسعه تجاری را بر عهده دارد، وظیفه استفاده از ظرفیت خالی بنگاه‌های تولیدی کشور را نیز دارد بر عهده می‌گیرد.

 

صادرکنندگان، خط‌شکنان این جبهه و جنگ اقتصادی هستند

مدرس خیابانی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم دروازه‌های صادراتی را بازکنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب همواره فرموده‌اند که تولیدکنندگان ما رزمندگان این جنگ اقتصادی هستند، پس قطعاً صادرکنندگان ما نیز خط‌شکنان این جبهه و جنگ اقتصادی هستند که باید بازارهای بیرونی و صادراتی را بشکنند و کالاهای ایرانی را عرضه کنند.

او ادامه داد: چابهار به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی و بندری که فوق‌العاده ظرفیت‌های خوبی ازلحاظ دسترسی و اقلیم دارد، می‌تواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند.

 

لزوم راه‌اندازی زیرساخت‌های ریلی و حمل‌ونقل و کشتیرانی در کنار فولاد چابهار

قائم‌مقام وزیر صمت در ادامه اظهار امیدواری کرد که در کنار راه‌اندازی واحد فولادی موضوع زیرساخت‌ها مانند خط ریل راه‌آهن که برای حمل‌ونقل بسیار مهم است، نیز راه‌اندازی شود تا کانون تولید فولاد کشور در چابهار راه بیفتد و زنجیره فولاد در محدوده چابهار اتفاق بیفتد.

مدرس خیابانی با اعلام اینکه تلاش می‌کنیم به سمت صادرات محصول نهایی فولاد برویم، گفت: با وضع عوارض صادراتی روی سنگ‌آهن مدیریت صادرات سنگ‌آهن را به توسعه صادرات شمش تبدیل کردیم و در این حوزه به دنبال ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر نیز هستیم.

 

چابهار در حال تبدیل‌شدن به یکی از بنادر مهم تجاری کشور است

او در بخش دیگری از سخنان خود، با یادآوری اینکه چابهار در حال تبدیل‌شدن به یکی از بنادر مهم تجاری کشور است، گفت: این بندر در کنار دو بندر مهم شهید رجایی و امام خمینی مقصد بارگیری و تخلیه در حوزه صادرات و واردات کالاهای اساسی خواهد بود.

 

تکلیف کردیم که بخش عمده‌ای از کالاهای اساس از طریق چابهار تخلیه شود

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان کرد: برنامه‌ریزی کردیم که بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی شرکت‌های دولتی از طریق چابهار تخلیه شوند و امروز بخش خصوصی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

 

ضرورت اجرای نهضت انبار سازی در بندر چابهار

مدرس خیابانی با تأکید بر ضرورت اجرای نهضت انبار سازی در بندر چابهار، تصریح کرد: استاندار باید در این زمینه ورود کند چون اگر ترافیک تخلیه و بارگیری کشتی‌ها اتفاق بیفتند، به این موضوع نیاز داریم.

 

ظرفیت بهره‌برداری بندر چابهار را به ۵۵۰ درصد برسانیم

او با اعلام اینکه فاز اول بندر چابهار ۸.۵ میلیون تن است، گفت: فقط ۱۰ درصد از ظرفیت بندر چابهار استفاده می‌شود و باید هدف‌گذاری کنیم که در سال ۹۸ این ظرفیت را به تن با ۵۰ درصد ظرفیت اسکله بندر چابهار برسانیم.

قائم‌مقام وزیر صمت افزود: ناوگان حمل‌ونقل و مراکز سیلو و مخازن روغن باید راه‌اندازی شود و به‌تبع این مخازن، کارخانه‌های روغن‌کشی و فرآوری روغن و بسته‌بندی شکل بگیرد.

اعلام آمادگی شرکت بازرگانی دولتی برای تأمین فضا و خوراک مخازن روغن تا پنج سال برای فعالیت بخش خصوصی در چابهار

مدرس خیابانی با اعلام دولت فضا و بستر را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم می‌کند؛ اضافه کرد: شرکت بازرگانی دولتی آمادگی دارد که تا پنج سال خوراک مخازن روغن را برای فعالیت بخش خصوصی در این منطقه فراهم کند.

او رونق مراکز کشتارگاهی و بسته‌بندی گوشت را از دیگر برنامه‌ها برای توسعه چابهار دانست و افزود: تقویت و راه‌اندازی مراکز فرآوری برنج و چای نیز از دیگر برنامه‌ها است.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان کرد: برنامه‌های اکتشافی نیز در حوزه معدن در این استان وجود دارد که با تکمیل آنها بستر توسعه فراهم خواهد شد.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل