جدیرترین اخبار :
  • بازدید بیش از ۲ هزار تاجر خارجی از نمایشگاه اکسپوی ایران
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024

نقش موثر سیستان و بلوچستان در توسعه ارتباط بین ایران و کشورهای هندوستان و افغانستان

اقتصادی | تاریخ خبر : 98/03/08 | تعداد بازید :3174
استاندار سیستان و بلوچستان در دیدارهای جداگانه با کنسول هندوستان و سرکنسول افغانستان در زاهدان بر نقش موثر سیستان و بلوچستان در توسعه ارتباط ایران با دو کشورهندوستان و افغانستان تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، دیدار احمد علی موهبتی با جاکات پراتاب سینگ کنسول هندوستان در زاهدان به منظور بررسی موانع و راهکارهای افزایش توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و هندوستان در محل دفتر استاندار برگزار شد.

موهبتی در این دیدار ضمن تاکید بر توسعه روابط دو کشور و نقش کلیدی سیستان و بلوچستان در توسعه این روابط افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل وجود بندر چابهار می‌توانند نقش موثری در توسعه ارتباط بین دو کشور ایران و هندوستان ایفا نماید.

وی گفت: پیشرفت‌های علمی و اقتصادی هندوستان بر کسی پوشیده نیست و این کشور در بسیاری از بخش‌ها از جمله در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد در دنیا نقش ایفا می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: اما هندوستان برای رسیدن به مطلوبیت بیشتر نیازمند تعامل با کشورهای مختلف جهان و دسترسی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و این موضوع نیز به نوبه خود نیازمند تعامل بیشتر با جمهوری اسلامی ایران به جهت استفاده از ظرفیت‌های بندر چابهار است.

موهبتی اظهار امیدواری کرد: قرارداد و تفاهم نامه‌ای که بین سه کشور ایران،افغانستان و هندوستان با حضور مسئولین سه کشور برای توسعه سیاسی،فرهنگی و اقتصادی کشورهای اقیانوس هند منعقد شده می‌تواند توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: درحال حاضر بخشی از بندر چابهار و تصدی گری در حوزه مدیریت بندر به کشور هندوستان واگذار شده و باید تلاش کنیم این اقدام خوب به حداکثر تامین منافع اقتصادی دو کشور بیانجامد.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: گام اول موفقیت در این امر کشور افغانستان است که با تعامل و رایزنی با این کشور نیز به اهداف موردنظر دست یابیم.

موهبتی خطاب به کنسول هندوستان در زاهدان گفت: نگاه و انتظار این است که علاوه بر موضوع تسهیل در صدور ویزا برای تردد بین دو کشور نقش‌آفرینی بیشتر برای جلب صاحبان سرمایه و تامین شرایط بهتر برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم و این موارد زمانی میسر می‌شود که زمینه رفت و آمد بیشتر و گفتمان بیشتر و ارائه اطلاعات صحیح بین مسئولین دو کشور فراهم شود.
عبدالرحیم نیکپور سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان نیز با احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان دیدار و طی نشستی؛ موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین دو کشور و راهکارهای افزایش روابط چند جانبه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و تبادلات مرزی بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: کشور همسایه افغانستان با ایران نقطه اشتراکات قومی، دینی، مذهبی و زبانی فراوانی دارد و به همین جهت اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد.

موهبتی با اشاره به اینکه به جز اشتراکات اجتماعی، منافع اقتصادی دو کشور نیز بسیار حائز اهمیت است، افزود: پل ارتباطی افغانستان با جهان بندر چابهار است و در واقع بندر چابهار، آسان‌ترین راه برای صادرات و واردات کشور افغانستان محسوب می‌شود که درحال حاضر از تحریم‌ها نیز معاف شده است.

وی افزود: صادرات محصولات تولیدی و واردات و نیازمندی‌های کشور افغانستان از محل مبادی و مرزهای رسمی ایران انجام می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه به مزیت‌های مرزی مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: گسترش روابط دو کشور نیاز به الزامات و پشتیبانی‌هایی دارد که زیرساخت‌هایی از جمله؛ ریل، بندر و گلوگاه‌های مرزی از مهمترین آنها است.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل