جدیرترین اخبار :
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
  • ارائه خدمات گردشگری دریایی به بیش از ۱۱۰ هزار مسافر نوروزی در سواحل مکران/ استقبال بی نظیر گردشگران از تفریحات دریایی در بندر چابهار
  • مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری مناطق را افزایش می‌دهیم

کاهش واردات کالا به مناطق آزاد تجاری

اقتصادی | تاریخ خبر : 98/02/18 | تعداد بازید :1861
سرپرست معاونت برنامه ریزی مناطق آزاد تجاری از کاهش ۳۶ و ۴ دهم درصدی واردات کالا به این مناطق در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار محمدرضا عبدالرحیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به کاهش واردات کل کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به میزان ۲۱ و ۷ دهم درصد گفت: نظام تجارت خارجی کشور و مقررات جدید واردات و صادرات و نیز کنترل بیشتر بر نیاز واقعی کشور در خصوص واردات، نرخ برابری ریال در مقابل ارز‌های خارجی و تولید صادرات گرا و رونق تولید در کشور به ویژه در مناطق آزاد از جمله دلایل کاهش واردات است.
سرپرست معاونت برنامه ریزی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی از کاهش ۳۶ و ۴ دهم درصدی واردات کالا به این مناطق در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ خبر داد و گفت: این کاهش، ​نوید بخش توجه به تولیدات داخل و رونق تولید و ایجاد فرصت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه تلاشمان در مناطق آزادی و ویژه اقتصادی برای واردات مواد اولیه، ​قطعات، ​ماشین آلات، تجهیزات واحد‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی و فنی مهندسی است، افزود: به همین علت در سال ۹۷ واردات این حوزه‌ها ۵ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته است.
عبدالرحیمی گفت: از سوی دیگر کالا‌های تجاری که برای عرضه به مسافران و بازدید کنندگان از مناطق آزاد وارد شده، ۴۶ درصد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته است.
وی افزود: در سال ۹۶، ششصد میلیون دلار کالا برای عرضه به مسافران به مناطق آزاد وارد شده که این رقم در سال ۹۷ با ۴۶ درصد کاهش به حدود ۳۲۵ میلیون دلار در مجموع هفت منطقه آزاد رسید.
سرپرست معاونت برنامه ریزی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به کاهش ۲۵ درصدی واردات کالا‌های مصرفی ­برای ساکنان مناطق آزاد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اشاره کرد و­­ افزود: با ممنوعیت ورود خودرو به کشور، در مناطق آزاد نیز همین ممنوعیت اعمال شد و به همین علت از زمان اجرای این­ تصمیم ملی­ واردات خودرو در مناطق آزاد ۹۰ درصد در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش داشت.

وی با اشاره به­ مجموع­ واردات مناطق آزاد با هدف تولید، مصرف و عرضه به بازدید کنندگان و مسافران در این مناطق افزود: واردات کالا در سال ۹۷ در مناطق آزاد به یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۹۶ که حدود ۲ میلیارد و ۲۷ میلیون دلار بود، ۳۶ و ۴ دهم درصد کاهش یافته است.
عبدالرحیمی به عنوان نمونه به واردات کالا برای عرضه به مسافران وارد شده به منطقه آزاد کیش اشاره کرد و افزود: واردات این کالا‌ها در سال ۹۷، ۱۱۷ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۹۶ با ۱۳۳ میلیون دلار واردات، ۱۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وی واردات کالا برای مصرف در منطقه آزاد کیش را در سال ۹۷، ۸۱ میلیون دلار بیان کرد و گفت: این رقم در سال ۹۶، هفتاد و یک میلیون دلار بوده که رشد ۱۴ درصدی داشته است.
عبدالرحیمی واردات وسایل نقلیه موتوری در سال ۹۷ در منطقه آزاد کیش را هشت میلیون دلار ذکر کرد و افزود: این رقم در سال ۹۶، سی و پنج میلیون دلار بوده که کاهش ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.

 

 

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل