جدیرترین اخبار :
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
  • ارائه خدمات گردشگری دریایی به بیش از ۱۱۰ هزار مسافر نوروزی در سواحل مکران/ استقبال بی نظیر گردشگران از تفریحات دریایی در بندر چابهار
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار مطرح کرد:

توسعه میدان شرق، اصلی‌ترین ماموریت بندر چابهار

اقتصادی | تاریخ خبر : 97/03/19 | تعداد بازید :2344
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: اصلی‌ترین ماموریتی که برای چابهار در نظرگرفته شده سند توسعه‌ میدان شرق بوده که در آن سند ماموریت چابهار با حمل‌و‌نقل و ترانزیت معرفی شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایسنا، عبدالرحیم کردی افزود: در بسیاری از مبادلاتی که در دنیا مبنای پرداخت رسیدن کالا به مقصد هست و زمان خیلی مهم است ؛ بنابراین کوتاه‌شدن مسیر هم طبیعتا بخشی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و در قیمت تمام شده موثر است.

وی بیان کرد: در همین حال چابهار به‌درستی بهترین مسیر برای رسیدن به آسیای میانه و به بازارهای آسیای میانه است و همین‌طور بهترین و نزدیک‌ترین مسیر آسیای میانه برای رسیدن به آب‌های آزاد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه آنچه که چابهار را در برابر خیلی از موضوعات واکسینه می‌کند، مسیری است که برای تردد کالاهای افغانستان به آسیای میانه از طریق بندر چابهار فراهم می‌کند ، خاطرنشان کرد: در هر شرایطی این کالا باید از اینجا عبور کند و طبیعتا عبور این کالا هم اثرات خودش را خواهد داشت. این در حالی است که دو ماهه‌ اول امسال نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی را در تعداد بار و کانتینرهای وارداتی نشان می دهد. ضمن اینکه بندر شهید بهشتی در چند ماه گذشته افتتاح شده و توسعه‌ این بندر در اقتصاد و اشتغال این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی در خصوص بحث الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار گفت: اساسا فقط بحث الحاق بندر نیست بلکه بحث طرح توسعه‌ محدوده‌ 14 هزار هکتاری منطقه آزاد است. هدف‌گذاری‌های صنعتی که در چابهار مخصوصا در حوزه‌ فولاد و پتروشیمی صورت گرفته اگر قرار بود در ابعاد اولیه تحقق پیدا کند اثرات زیست‌محیطی خیلی بدی برای منطقه داشت. ضمن اینکه تنها منطقه آزادی هستیم که هیچ مرز خشکی ، دریایی و هوایی نداریم ؛ یعنی منطقه آزادی که مرز نداشته باشد، اساسا بی‌معنی است.

کردی با اشاره به اینکه در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار به حدود 67000 هکتار می‌رسد که هم بحث مرز آبی ما را حل می‌کند و هم مرز هوایی‌مان را مرتفع می‌کند، ادامه داد: طرح‌های توسعه، نگرانی‌های زیست‌محیطی، پراکندگی و جانمایی صنایع مخصوصا ایجاد صنایع پایین‌دستی و ایجاد حداکثر ارزش افزوده نیاز به طرح توسعه‌ منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما توانستیم در این دوره با سازمان بنادر و دریانوردی تفاهم کنیم که قانون منطقه آزاد به این بندر با حفظ مدیریت و مالکیت خودشان تسری پیدا کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: با همین رویکرد هم درواقع توافقی داشتیم که طرح توسعه را در شورای عالی، بازدیدهایی که کارگروه تخصصی شورای عالی از منطقه انجام دادند به‌رغم عدم‌تمایلی که در دولت و در مجلس برای توسعه‌ محدوده‌های مناطق یا مناطق آزاد بزرگ وجود دارد، استثنائا در مورد چابهار این اتفاق‌نظر وجود دارد که برای رفع این معضلات و مشکلات حتما محدوده منطقه توسعه یابد.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل