جدیرترین اخبار :
  • خرد جمعی در منطقه آزاد چابهار، بحران سیل را به تجربه ماندگار تبدیل کرد
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
  • ارائه خدمات گردشگری دریایی به بیش از ۱۱۰ هزار مسافر نوروزی در سواحل مکران/ استقبال بی نظیر گردشگران از تفریحات دریایی در بندر چابهار

مشاور رییس جمهوری: تدوین طرح جامع در منطقه آزاد سیستان مورد نیاز است

اقتصادی | تاریخ خبر : 0/09/02 | تعداد بازید :977
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: تهیه و تدوین طرح جامع در منطقه آزاد سیستان بسیار مورد نیاز است زیرا باید ظرفیت‌های منطقه و همسایگانمان را در نظر گرفته و تمامی صنایع کوچک و متوسط که می‌خواهد راه‌اندازی شود متناسب با زندگی و فعالیت مردم باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار، به نقل از ایرنا سعید محمد روز دوشنبه در آیین افتتاح دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان اظهارداشت: نخستین منطقه آزادی که از بین هفت منطقه مصوبه جدید آمده‌ایم این منطقه آزاد سیستان است.
وی افزود: اخیرا با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت هفت منطقه جدید مصوب شد و منطقه آزاد سیستان یکی از مناطق بسیار مهمی است که برای توسعه تجارت با همسایگان شرقی برنامه‌ریزی شده است. 
مشاور رییس جمهوری گفت: ظرفیت بسیار بالایی در شرق کشور و در همسایگی با افغانستان و پاکستان برای تجارت وجود دارد منتهی از این ظرفیت استفاده نشده کمااینکه از سایر ظرفیت‌ها و دیپلماسی‌های اقتصادی کشور استفاده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: ۱۵ کشور همسایه داریم که سال گذشته این ۱۵ کشور حدود یک‌هزار و ۱۸۰ میلیارد دلار واردات داشتند و سهم جمهوری اسلامی ایران فقط ۲۴ میلیارد دلار بوده یعنی ظرفیت‌های صادراتی را متاسفانه استفاده نمی‌کنیم در صورتی که این ظرفیت‌ها به شکستن تحریم‌ها کمک خواهد کرد. 
محمد با اشاره به اینکه مبادلات تجاری ما با همسایگان شرقی یک و نیم میلیارد دلار بوده که این هدف‌گذاری به پنج میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است خاطرنشان کرد: بهره‌برداری هرچه سریع‌تر منطقه آزاد سیستان دارای اهمیت است زیرا کشور افغانستان نیازمند استفاده از ظرفیت‌های منطقه خواهد بود و اتصال این کشور به آب‌های گرم جنوب از مسیر این منطقه برقرار خواهد شد. 
وی با تاکید بر اینکه تجار افغانستانی بخش عمده‌شان در محدوده نزدیک مرزهای سیستان قرار دارند و ما باید ظرفیت منطقه آزاد سیستان را فعال کنیم اظهارداشت: اکثر مناطق آزاد هنوز به سطح سرویس‌دهی و زیرساختی لازم نرسیدند که با یاری خدا بودجه‌ای برای ۱۴۰۱ پیگیری می‌کنیم.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بیان کرد: خوشبختانه منطقه آزاد سیستان از جهت زیرساخت‌ها بسیار جلو بوده این مهم کمک می‌کند تا ما بتوانیم در فاصله زمانی کوتاهی فعالیتمان را انجام دهیم.
وی گفت:توسعه اقتصادی همراه با توسعه فرهنگی و اجتماعی دیده می‌شود و تلاش می‌شود که اینها در کنار هم معنا پیدا کند نه اینکه فرهنگ مردم بخواهد در زیر چرخ‌های توسعه له شود.

به گزارش ایرنا، سعید محمد روز دوشنبه در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی زاهدان مورد استقبال عبدالرحیم کردی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی و محلی قرار گرفت.

منطقه آزاد چابهار معین منطقه آزاد سیستان معرفی شده است. در ابلاغیه‌ای از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد با توجه به نزدیکی و همچنین شباهت‌های منطقه از لحاظ اقدامات و ظرفیت‌های تعریف شده به عنوان معین مناطق آزاد معرفی شدند.

با رأی اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام  ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه ـ مریوان در استان کردستان، بوشهر در استان بوشهر، قصر شیرین در استان کرمانشاه، اردبیل در استان اردبیل و اینچه برون در استان گلستان به تصویب رسید.  

منطقه آزاد سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و بخش هایی از شهرستانهای زابل، هامون، زهک، هیرمند و نیمروز را در بر می‌گیرد. 

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل