جدیرترین اخبار :
  • همکاری نیروی هوایی ارتش برای راه‌اندازی فرودگاه کنارک
  • انتصاب در منطقه آزاد چابهار
  • برندسازی کالای ایرانی در اکسپو 2024
  • ارائه خدمات گردشگری دریایی به بیش از ۱۱۰ هزار مسافر نوروزی در سواحل مکران/ استقبال بی نظیر گردشگران از تفریحات دریایی در بندر چابهار
  • مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری مناطق را افزایش می‌دهیم

سواحل مکران می‌تواند به جذابترین نقطه خاورمیانه برای تولید ثروت تبدیل شود

اقتصادی | تاریخ خبر : 99/10/17 | تعداد بازید :1360
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سواحل مکران می‌تواند به عنوانِ حلقه ‌اساسی زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک، هاب ترانزیت و تجارت بین‌الملل، دروازه‌ صادرات انرژی، کریدور تردد تجار و گردشگران قلمداد شده و به جذابترین نقطه خاورمیانه، برای تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از خبرگزاری فارس، عصر امروز نشست ستاد توسعه سواحل مکران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در چابهار برگزار شد.

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست اظهار کرد: برخورداری منطقه جنوب شرق کشور از نعمت سواحل اقیانوسی، تاثیر بسزایی در ارتقای جایگاه ژئوپلیتیکی، توسعه همه جانبه اقتصادی - سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران دارد.

مرتضی بانک ادامه داد: منطقه مکران به علت دارا بودن ظرفیت‌های فراوان، علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار، از نظر موقعیت استراتژیک کاملا منحصربفرد بوده و به دلیل مجاورت آن با مرزهای شبه‌قاره هند و دریای عمان از جنبه‌های مختلف سیاسی نظامی و اقتصادی از سده ۱۵ میلادی مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار دارد.

وی افزود: این منطقه می‌تواند به عنوانِ حلقه ‌اساسی زنجیره حمل‌ونقل و لجستیک، هاب ترانزیت و تجارت بین‌الملل، دروازه‌ صادرات انرژی، کریدور تردد تجار و گردشگران قلمداد شده و به جذابترین نقطه خاورمیانه، برای تولید ثروت و شکوفایی اقتصادی تبدیل شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از این مزیت‌ها و همکاری با کشورهایی نظیر هند و پاکستان و چین و افغانستان، منافع بسیاری را از این‌گونه ظرفیت‌ها به دست آوریم

وی بیان کرد: سواحل مکران هم با تأکید ۲ سند بالادستی «برنامه ششم توسعه» و «سند توسعه منطقه ساحلی مکران» به مرکز تولید، صنعت، تجارت و ترانزیت تبدیل خواهد شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سواحل مکران به دلیل دور بودن از تنگه هرمز و خلیج‌فارس از نظر ملاحظات ژئواستراتژیک باثبات‌تر بوده و می‌تواند به‌عنوان هاب تجاری و گذرگاه ترانزیتی در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفای نقش کند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: بنادر گوادر و چابهار به عنوان تنها بنادر اقیانوسی حوزه اکو بهترین محل برای ایجاد مراکز لجستیکی مشترک بین کشورهای عضو اکو برای مدیریت حمل و نقل منطقه‌ای است و کشورهای عضو اوراسیا نیز بخوبی با ظرفیت‌های این سواحل آشنا بوده و در حال تعامل جهت برقراری ارتباطات تجاری با محوریت ترانزیتی چابهار هستند.

وی بیان کرد: تجربه خوب توسعه بخش کشاورزی و صنایع تکمیلی آن در این منطقه و اراضی حاصلخیز منطقه مکران و منابع عظیم دریایی موجود امکان ایجاد قطب صنایع غذایی را در این منطقه مهیا کرده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سواحل مکران به دلیل دور بودن از تنگه هرمز و خلیج‌فارس از نظر ملاحظات ژئواستراتژیک باثبات‌تر بوده و می‌تواند به‌عنوان هاب تجاری و گذرگاه ترانزیتی در تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفای نقش کند.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل